E 10 Benzine

Moderator: Beer

Plaats reactie
fschalkwijk

E 10 Benzine

Bericht: # 6038Bericht fschalkwijk »

Beste Valk rijders,

Wat ik mij ineens afvroeg, kan ik zo maar E10 Benzine tanken. Er staat in sommige lijstjes van wel en andere van niet. Wie weet raad?

Groeten Frederik
Gebruikersavatar
Linsmins
Berichten: 1358
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 19:18
Locatie: Gemert

Re: E 10 Benzine

Bericht: # 6039Bericht Linsmins »

Hoi Frederik,

Goede vraag :D
Mijn gezonde (?) verstand zegt me dat de machine is ontworpen in een tijd dat er nog geen (bio) toevoegingen in de brandstof zat.
Mogelijke effecten aan de motor laten zich natuurlijk pas op den duur zien. Volgens de ANWB gaat het bij niet-geschikte auto’s om kunststoffen en metalen (of aluminium) die aangetast kunnen worden. In de regel gebeurt dit niet direct maar is het een wat langer proces. Uit een duurtest die ze hebben gehouden met een ongeschikte auto waren er na 7.000 km nog geen sporen van aantasting te vinden. Echte problemen ontstonden pas na nog eens 20.000 km.
Ik heb wel gemerkt dat het verbruik, althans bij mij, best wel flink toeneemt als ik 95 E10 tank. Dat is logisch want ethanol heeft een lagere calorische waarde.
Sindsdien tank ik Premium 98 en gebruik ik ook zo'n brandstof 'verbeteraar'. Er zijn verschillende van in de handel.
Ben nu heel tevreden.

Als ik wat Google over dit onderwerp, lees ik dat alle Honda modellen voorzien van elektronische brandstof-injectie (Honda pgm-fi) E10 kunnen tanken, andere niet..
Verder (ANWB en BOVAG) - Heeft je motorfiets een carburateur i.p.v. injectie kies dan ondanks de geschiktheid toch voor een premium brandstof.
Het enige grote nadeel van E10 benzine is de grotere hoeveelheid bio-ethanol die in de benzine vermengd is. Ethanol staat er namelijk bekend om dat het vocht aantrekt en vocht maakt benzine corrosief. Het kan sommige rubbersoorten en kunststoffen dan ook aantasten. Ook kunnen sommige aluminiumsoorten aangetast worden.


https://motodrive.nl/motortests/891/e10 ... perplus-98
https://www.kommermotors.nl/wat-je-niet ... otorfiets/
Chapter Rep
Gebruikersavatar
F-six
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 22:14

Re: E 10 Benzine

Bericht: # 6044Bericht F-six »

Al jaren tank ik Shell V-power in mijn Valkyrie. Ja, ik weet het, toen ik ermee begon heeft men tegen mij gezegd 'veel te duur, nergens voor nodig'. Maar mijn ervaring was wel dat de motor na een stuk of vijf tankbeurten beter liep. Motor pakte net effe wat beter op, liep net even wat mooier rond. Dus eigenwijs als ik ben, ben ik gewoon door gegaan met V-power tanken. Dat doe ik dus al meer dan 15 jaar. Heel tevreden.

Maar nu met de komst van E10 denk ik dat het nog verstandiger is om V-power te tanken. Ik hoef die ethanol niet in de tank.

Uh... hoef ik dan niet op de kleintjes te letten? Nou, ook wel een beetje, maar ik heb er voor gekozen dat het verschil in prijs tussen de benzines mij niet uitmaakt. Wat zal het schelen op een tank benzine? Volgens https://www.unitedconsumers.com/tanken/ ... rijzen.asp bijna een dubbeltje per liter. Dus voor twintig liter is dat 2 euro. Maar op die twintig liter rij ik met een zeer nette 1 op 15 wel 300 kilometer.
Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 19 sep 2018, 21:03
Locatie: Brielle a/d Maas

Re: E 10 Benzine

Bericht: # 6045Bericht DonvanVliet »

Juist.
Plaats reactie