Ongeval
Geplaatst: vr 22 mei 2020, 12:47
Ik heb een, weliswaar licht ongeval gehad en ben bij de afhandeling een paar dingen tegengekomen die wellicht ook informatief zijn voor andere Riders. Ter lering en vermaak.
Ze zeggen dat er twee soorten motorrijders zijn, diegenen die een ongeval hebben gehad en die er nog een moeten krijgen. Hopelijk hoor ik nu bij de eerste groep
Op zondag 3 mei besloten Hans Huijbers en ik om naar Vaals af te zakken en daar een aantal leuke slingerweggetjes te rijden. We verzamelden ons in Nederweert en Hans had een kennis van hem op een HD gevraagd om mee te rijden. Het was een prachtige dag met mooi zonnig weer.
Hans reed voorop, ik achter Hans aan en de HD sloot de rij. Na een kilometer of wat te hebben gereden, sloeg Hans af op een parkeerplaats. Ik volgde en in de haakse bocht hoorde ik een geluid van blokkerende remmen achter me en even later werd ik van achteren aangereden door de HD die inmiddels al op zijn zij lag. Ik werd een paar meter vooruitgeschoven en kwam toen ten val. Hans had een achteruit camera op zijn motor en het ongeval stond er toevallig op https://youtu.be/gitU7kh2kvE
Mijn airbag vest was ontplooid en heeft zijn nut bewezen want ik had geen lichamelijk letsel. De man achter mij had 4 gekneusde ribben en een flink aantal blauwe plekken op het lichaam.
Mijn motor werd door Monique in de bedrijfswagen van Hans opgehaald en naar zijn werkplaats gebracht nadat ze mij netjes thuis hadden afgezet.
Super Hans & Monique, nogmaals bedankt voor jullie goede zorgen.
Verzekeringspapieren ingevuld en een expert van mijn verzekeraar kwam mijn motor en de schade taxeren. Mijn motor was dus met lage snelheid op zijn kant gevallen en nog een meter doorgeschoven. De schade was desondanks aanzienlijk. Achterspatbord verbogen, deuk in uitlaat en tank, floorboards, footsteps, windscherm, Cobra lightbar en rem reservoir beschadigd. Verder wat krassen op de koffer en crashbar. De schade werd geraamd op € 9300,-
Verder schaafplekken op mijn helm, opblaasvest en bril kapot.
De expert stelde de waarde van de motor voor het ongeval (dagwaarde) op € 8500 en de restwaarde (deze wordt bepaald door een bieding van opkopers) op € 3800 en verklaarde de motor economisch total loss. De expert schreef op het schaderapport:" Het betreft een in nagenoeg nieuwstaat verkerend motorrijwiel hetgeen is voorzien van extreem veel
accessoires en chroom delen". Ik ging daarmee akkoord want dat is een hele nette prijs voor een 20 jaar oude motor met 150.000 km op de klok.
Als je de motor zelf houdt, wordt de restwaarde van de dag waarde afgetrokken en dat bedrag wordt uitgekeerd.
Wat heb ik hiervan geleerd?
Het is heel erg fijn om vrienden bij je te hebben als je een ongeval krijgt. In mijn geval heeft Hans vrijwel alles voor mij geregeld. Persoonlijke zorg en aandacht na het ongeval, ophalen van de motor en de verdere afhandeling. Je bent op zo’n moment toch altijd wat versuft en beteuterd. Dan is het heel prettig om even tot rust te kunnen komen en niet meteen zelf actie moet nemen.
Uit een studie in de USA blijkt, dat verreweg het meeste aantal ongevallen met motoren gebeuren doordat zij tegen voorgangers (auto of motor) aanklappen. Dus niet, zoals ik dacht, door het ‘niet gezien’ worden door ander wegverkeer. In mijn geval reed te motor achter mij te hard omdat hij achterop was geraakt en wilde inlopen. Toen hij mij zag afslaan ging hij in de ankers en blokkeerde zijn voorwiel. De rest is history. Hou dus altijd afstand en rij in je eigen tempo.
Mijn 'Hit Air' airbag vest heeft ervoor gezorgd dat ik geen letsel had. Ik ben ervan overtuigd dat ik anders iets gebroken zou hebben. Deze investering van een paar honderd euro heeft zich dubbel en dwars terugbetaald.
Ik dacht er slim aan te doen door op mijn WA Plus verzekeringspolis een vast bedrag aan waarde (10.000 Euro) te laten vastleggen. Deze waarde bleek echter niet gehanteerd te worden bij een ongeval.
Als je, geheel buiten jouw schuld, wordt aangereden, blijf je dus toch met een beschadigde motor en kosten zitten. Dit is weliswaar op te vangen met een taxatierapport, maar ook dan wordt de dagwaarde (vanaf de taxatie datum) gehanteerd. Je zou je motor dus regelmatig opnieuw moeten laten taxeren om het volledige taxatiebedrag van je verzekering te ontvangen.
Dit geldt ook voor een WA Plus verzekering. Als de motor voor een bepaald bedrag is verzekerd tegen brand en diefstal, wordt evengoed de dagwaarde gehanteerd.
Een diefstal bij jou thuis valt overigens niet onder de motorverzekering. Alleen ‘onderweg’.
Onze motoren raken op leeftijd. Onderdelen en reparaties zijn kostbaar.
Als je dus denkt dat ogenschijnlijk lichte schade wel vergoed zal worden en niet voor verassingen wilt komen te staan, ga dan nog eens goed praten met je verzekeraar.
Ik wacht nu op het geld van de verzekering en dan kan Hans aan de slag.
De motor wordt uiteraard weer helemaal in oorspronkelijke staat teruggebracht
Ik had wat beschadigde accessoires die niet meer te koop zijn en heb die gevraagd op o.a. het VRCC USA Forum.
Ik kreeg daar antwoorden van verschillende mensen die ze geheel gratis naar mij op wilden sturen. Ik hoefde alleen de verzendkosten te betalen.
Ook van het Duitse Forum kreeg ik hele positieve- en spontane reacties.
Het is een opsteker en goed om te weten dat we bij een club zijn aangesloten waar kameraadschap prevaleert boven financieel gewin.
Ze zeggen dat er twee soorten motorrijders zijn, diegenen die een ongeval hebben gehad en die er nog een moeten krijgen. Hopelijk hoor ik nu bij de eerste groep
Op zondag 3 mei besloten Hans Huijbers en ik om naar Vaals af te zakken en daar een aantal leuke slingerweggetjes te rijden. We verzamelden ons in Nederweert en Hans had een kennis van hem op een HD gevraagd om mee te rijden. Het was een prachtige dag met mooi zonnig weer.
Hans reed voorop, ik achter Hans aan en de HD sloot de rij. Na een kilometer of wat te hebben gereden, sloeg Hans af op een parkeerplaats. Ik volgde en in de haakse bocht hoorde ik een geluid van blokkerende remmen achter me en even later werd ik van achteren aangereden door de HD die inmiddels al op zijn zij lag. Ik werd een paar meter vooruitgeschoven en kwam toen ten val. Hans had een achteruit camera op zijn motor en het ongeval stond er toevallig op https://youtu.be/gitU7kh2kvE
Mijn airbag vest was ontplooid en heeft zijn nut bewezen want ik had geen lichamelijk letsel. De man achter mij had 4 gekneusde ribben en een flink aantal blauwe plekken op het lichaam.
Mijn motor werd door Monique in de bedrijfswagen van Hans opgehaald en naar zijn werkplaats gebracht nadat ze mij netjes thuis hadden afgezet.
Super Hans & Monique, nogmaals bedankt voor jullie goede zorgen.
Verzekeringspapieren ingevuld en een expert van mijn verzekeraar kwam mijn motor en de schade taxeren. Mijn motor was dus met lage snelheid op zijn kant gevallen en nog een meter doorgeschoven. De schade was desondanks aanzienlijk. Achterspatbord verbogen, deuk in uitlaat en tank, floorboards, footsteps, windscherm, Cobra lightbar en rem reservoir beschadigd. Verder wat krassen op de koffer en crashbar. De schade werd geraamd op € 9300,-
Verder schaafplekken op mijn helm, opblaasvest en bril kapot.
De expert stelde de waarde van de motor voor het ongeval (dagwaarde) op € 8500 en de restwaarde (deze wordt bepaald door een bieding van opkopers) op € 3800 en verklaarde de motor economisch total loss. De expert schreef op het schaderapport:" Het betreft een in nagenoeg nieuwstaat verkerend motorrijwiel hetgeen is voorzien van extreem veel
accessoires en chroom delen". Ik ging daarmee akkoord want dat is een hele nette prijs voor een 20 jaar oude motor met 150.000 km op de klok.
Als je de motor zelf houdt, wordt de restwaarde van de dag waarde afgetrokken en dat bedrag wordt uitgekeerd.
Wat heb ik hiervan geleerd?
Het is heel erg fijn om vrienden bij je te hebben als je een ongeval krijgt. In mijn geval heeft Hans vrijwel alles voor mij geregeld. Persoonlijke zorg en aandacht na het ongeval, ophalen van de motor en de verdere afhandeling. Je bent op zo’n moment toch altijd wat versuft en beteuterd. Dan is het heel prettig om even tot rust te kunnen komen en niet meteen zelf actie moet nemen.
Uit een studie in de USA blijkt, dat verreweg het meeste aantal ongevallen met motoren gebeuren doordat zij tegen voorgangers (auto of motor) aanklappen. Dus niet, zoals ik dacht, door het ‘niet gezien’ worden door ander wegverkeer. In mijn geval reed te motor achter mij te hard omdat hij achterop was geraakt en wilde inlopen. Toen hij mij zag afslaan ging hij in de ankers en blokkeerde zijn voorwiel. De rest is history. Hou dus altijd afstand en rij in je eigen tempo.
Mijn 'Hit Air' airbag vest heeft ervoor gezorgd dat ik geen letsel had. Ik ben ervan overtuigd dat ik anders iets gebroken zou hebben. Deze investering van een paar honderd euro heeft zich dubbel en dwars terugbetaald.
Ik dacht er slim aan te doen door op mijn WA Plus verzekeringspolis een vast bedrag aan waarde (10.000 Euro) te laten vastleggen. Deze waarde bleek echter niet gehanteerd te worden bij een ongeval.
Als je, geheel buiten jouw schuld, wordt aangereden, blijf je dus toch met een beschadigde motor en kosten zitten. Dit is weliswaar op te vangen met een taxatierapport, maar ook dan wordt de dagwaarde (vanaf de taxatie datum) gehanteerd. Je zou je motor dus regelmatig opnieuw moeten laten taxeren om het volledige taxatiebedrag van je verzekering te ontvangen.
Dit geldt ook voor een WA Plus verzekering. Als de motor voor een bepaald bedrag is verzekerd tegen brand en diefstal, wordt evengoed de dagwaarde gehanteerd.
Een diefstal bij jou thuis valt overigens niet onder de motorverzekering. Alleen ‘onderweg’.
Onze motoren raken op leeftijd. Onderdelen en reparaties zijn kostbaar.
Als je dus denkt dat ogenschijnlijk lichte schade wel vergoed zal worden en niet voor verassingen wilt komen te staan, ga dan nog eens goed praten met je verzekeraar.
Ik wacht nu op het geld van de verzekering en dan kan Hans aan de slag.
De motor wordt uiteraard weer helemaal in oorspronkelijke staat teruggebracht
Ik had wat beschadigde accessoires die niet meer te koop zijn en heb die gevraagd op o.a. het VRCC USA Forum.
Ik kreeg daar antwoorden van verschillende mensen die ze geheel gratis naar mij op wilden sturen. Ik hoefde alleen de verzendkosten te betalen.
Ook van het Duitse Forum kreeg ik hele positieve- en spontane reacties.
Het is een opsteker en goed om te weten dat we bij een club zijn aangesloten waar kameraadschap prevaleert boven financieel gewin.