Hoeksensor en relais??

Moderator: Beer

Plaats reactie
Jos Knols

Hoeksensor en relais??

Bericht: # 1881Bericht Jos Knols »

Afgelopen weekend na een tussenstop tijdens een rit door de Eiffel startte mijn Valk ineens niet meer elektrisch. In eerste instantie dacht ik aan de accu, hoewel deze pas een half jaar oud is. Aanduwen ging onmiddellijk. Thuis wat zaken nagemeten, de accu leek goed, de zekeringen ook maar ik kreeg geen spanning op het startrelais. Na o.a. bijgaand schema bestudeerd te hebben, en de stuurschakelaars start/stop in orde leken kwam ik uit bij de "neigungswinkelsensor en -relais. Tijdens de stop had de motor idd op een wat schuine parkeerplaats gestaan. Hoewel ik niet precies kon zien waar de sensor en het relais nou precies zitten heb ik aan de bedrading in de buurt wat 'gefriemeld', en de motor eens een paar keer heen en weer geschud ( zijdelings) en ja hoor, hij start weer feilloos.
Is dit een bekend fenomeen? Zou mijn theorie kunnen kloppen dat de sensor is geactiveerd door de schuine stand van de motor, en dat vervolgens het relais is blijven plakken? iemand hier ervaring mee?
[img]
schema.jpg
[/img]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
anthony

Re: Hoeksensor en relais??

Bericht: # 1893Bericht anthony »

Jos,
Die hoeksensor zit bevestigd aan de binnenkant van het middenstuk van de zijcovers,
Dus voor de batterij, onder het zadel.
Een lastig te bereiken plek, als je geen mini handjes hebt.

Ik heb nog niet gehoord van een sensor die blijft hangen, maar als dit zich zou voordoen, zou je hem ook niet in gang kunnen lopen.
De ontsteking blijft onderbroken.
Afbeelding

Heb je de contacten van het startrelais al eens nagezien op corrosie?

Anthoy
Jos Knols

Re: Hoeksensor en relais??

Bericht: # 1895Bericht Jos Knols »

Hoi Anthony,

De geel/rode draad waarmee je het startrelais aanstuurt kreeg geen spanning... dus eventuele corrosie van de contacten kan volgens mij niet de oorzaak zijn. Maar lijkt me wel een goed plan om sowieso alle contacten waar ik bij kom eens te controleren en desnoods in te spuiten met contactspray... Zal nooit kwaad kunnen.
Faramir

Re: Hoeksensor en relais??

Bericht: # 5506Bericht Faramir »

Een oud topic maar toch... Heel herkenbaar wat je beschrijft Anthony. Bij mij hetzelfde euvel. Plotseling heb ik ook last van dit verschijnsel en ik kan het alleen maar oplossen door de positieve accupool los te maken en dan weer vast te zetten. Bij mij is er net het alarm afgehaald en is er een led-licht op gemonteerd maar daar zit het hem blijkbaar niet in. Uiteindelijk gaat mijn vermoeden ook uit naar de kantelsensor en bijbehorend relais. Ik krijg er alleen niet de vinger achter wat dit gedrag triggert. Echt een raadsel dit.
Plaats reactie