Hongerige Flat 6?

Moderator: Beer

Meks

Hongerige Flat 6?

Bericht: # 4403Bericht Meks »

Zeau, die zijn op!

In juni 2016 nieuwe Honda remblokken op Rya Valk gemonteerd.
Zaterdag begon ze rare krassende geluiden te maken als ik rem.

"Hmmm, IJzer op ijzer? Nu al?" ging er door mijn gedachten.
Gisteren de gereedschap kist opengemaakt en de klauwen losgemaakt.
Conclusie: remvoeringen helemaal op: Jeetje, Honda. Hebben jullie die voeringen van peperkoek gemaakt ofzo?
Na 6000 kilometer versleten vind ik erg snel.

Het volgende setje worden EBC blokken en dan in het najaar ook EBC schijven als Rya nieuwe banden krijgt.

Wat is jullie ervarng met Honda remmerij? Hoe lang gaan de blokken mee?
Ik ben best wel teleurgesteld.
Linsmins

Re: Hongerige Flat 6?

Bericht: # 4404Bericht Linsmins »

Hoi Meks,

Inderdaad heel vreemd.
Ik heb in 17 jaar 3, hooguit 4 keer blokken vervangen ( 162.000 km)
Er moet iets niet goed zijn daarbeneden :D
Bart1967

Re: Hongerige Flat 6?

Bericht: # 4405Bericht Bart1967 »

Ik heb er ook last van, bij mij ook een setje remblokken in 1 seizoen er doorheen.

Bij mij zijn de schijven nogal gegroefd en met 3.7 mm te dun dus worden die vervangen.

Al met al een duur grapje maar straks wel mooi gladde schijven en verse blokjes.....

Bart
F-six

Re: Hongerige Flat 6?

Bericht: # 4406Bericht F-six »

Mijn ervaring is als je origineel Honda schijven en remblokjes gebruikt, die een behoorlijke tijd meegaan. Op beide motoren nu samen ongeveer 200.000km ervaring. De Honda schijven gaan er in no-time aan als je niet originele Honda blokjes gebruikt.

En net wat Beer zegt, de originele Honda blokjes gaan echt een hele tijd mee.

Ik doe er echt niets anders meer op dan originele Honda schijven en Honda blokjes. Op de lange duur is dat volgens mij goedkoper.
Linsmins

Re: Hongerige Flat 6?

Bericht: # 4407Bericht Linsmins »

Remmen zijn net als olie en banden een controversieel onderwerp met een hoop meningen :D
Het verstandig wat Meks doet, ECB blokken zijn namelijk veel harder als die van Honda en 'vreten' daarom Honda schijven.
ECB remmen schijnen ook meer lawaai te maken.
Als je besluit andere remmen te nemen, verander dan zowel de schijven als de blokken.
De consensus van onze Amerikaanse vrienden (met veel meer motoren) is dat de Honda OEM remmen in feite heel geschikt zijn.
Meks

Re: Hongerige Flat 6?

Bericht: # 4408Bericht Meks »

Mijn remschijven en blokken wil ik sowieso vervangen in het najaar gelijk met nieuwe banden.
Iets met goed voorbereid de winter in gaan....
Remco1983

Re: Hongerige Flat 6?

Bericht: # 7436Bericht Remco1983 »

F-six schreef: ma 13 mar 2017, 17:31 Mijn ervaring is als je origineel Honda schijven en remblokjes gebruikt, die een behoorlijke tijd meegaan. Op beide motoren nu samen ongeveer 200.000km ervaring. De Honda schijven gaan er in no-time aan als je niet originele Honda blokjes gebruikt.

En net wat Beer zegt, de originele Honda blokjes gaan echt een hele tijd mee.

Ik doe er echt niets anders meer op dan originele Honda schijven en Honda blokjes. Op de lange duur is dat volgens mij goedkoper.
6 jaar later:
Ben benieuwd. Net setje Brembo 07HO30SA blokken geplaatst. Schijven zijn 4,95mm dik, km stand 32400.
Heb het idee dat ik minder kracht nodig heb om te remmen nu, maar dat kan ook gewoon een gevoel zijn wat ik heb. Vorige blokken waren waarschijnlijk meer dan 20 jaar oud dus ook oem blokken hadden wel een verbetering gegeven bij vervangen vermoed ik. :D

Bij opvallende dingen, of als het tijd is om blokken of schijven te gaan vervangen zal ik dit bericht er nog eens bij pakken. Altijd fijn om feiten en cijfers te hebben.
MohKraats

Re: Hongerige Flat 6?

Bericht: # 7438Bericht MohKraats »

Als de blokken erg snel op zijn,
ik het verstandig de remklauwen eens van dichtbij te bekijken.
Als die niet soepel meer lopen, slijten de blokken ook bovenmatig.
Een van de tekenen daarvan is dat de schijven altijd heet zijn, ook als je niet net geremt hebt.

Betreft blokken
Ik rijd nu ook met Brembo blokken. (de standaard uitvoering)
Heb Ferodo geprobeerd, maar die maken lawaai.
De Brambo's zijn stil en remmen goed.

Naar mijn ervaring geven gesinterde blokken meer remkracht, maar vreten ze ook je schijven op.
Ik adviseer altijd tegen gesinterde, tenzij je gaat racen, of als geld geen probleem is en je zo nu en dan andere schijven halen wilt.

Greez,
Moh
Remco1983

Re: Hongerige Flat 6?

Bericht: # 7442Bericht Remco1983 »

We gaat het wel zien. Ik heb ook gewoon het beste voor, met mijn motor hoor. Heb ook nog een kit gezien op aliexpres, €15 voor rondom. Nog met m'n vrienden om gelachen:"Wat is het ergste wat kan gebeuren, helemaal niets toch? ".
Brembo is niet het eerste merk waar men aan denkt als je het hebt over goedkope oplossingen. Maargoed, boel is gemeten en gemonteerd en ik deel de resultaten wel als die er zijn. ;)
Linsmins

Re: Hongerige Flat 6?

Bericht: # 7443Bericht Linsmins »

Hoi Meks,

Als referentie.
Originele remschijven voor kosten ca. 450 euro per stuk.
Links en rechts hebben overigens verschillende OEM nummers. Ze zijn blijkbaar niet hetzelfde.
Nieuwe schijven voor zijn 5 mm dik en moeten worden vervangen bij 4 mm. Je kunt dat met een schuifmaat meten.
De schijf achter is 7,5 mm en vervangen bij 6,5 mm.
Ik heb 160.000 km gereden en ze voor al eens vervangen :D

Noot: De 'warpage' (kromtrekken) mag 0,3 mm bedragen.
Als je dat hebt, kan het ook zijn dat een van je lagers niet goed meer is.

En als je toch bezig bent, zou ik ook de leidingen vervangen. De rubber leidingen horen iedere 5 jaar vervangen te worden.
Je kunt ook voor staalflex kiezen, die gaan niet zwellen en dan ben je daarvan af.
Plaats reactie