Motor begint boven de 120 km te bokken

Moderators: Beer, Ivo

Plaats reactie
chris

Motor begint boven de 120 km te bokken

Bericht: # 4603Bericht chris »

Hallo wie weet wat het kan zijn . Als ik van stilstand weg rij loopt de motor gewoon weg tot ongeveer 120 km .Daarna begint de motor te bokken en wat in te houden.Doe ik het rustig aan , is niets aan de hand .Heb al tank reiniger vloeistof in de tank gedaan wat iets vooruitgang boekte maar nog niet de oplossing is . Weet iemand wat het kan zijn .
Groet: Chris
Linsmins

Re: Motor begint boven de 120 km te bokken

Bericht: # 4604Bericht Linsmins »

Klinkt als een kapotte pre-filter.
Haal je luchtfilter deksel eraf en kijk in de lucht inlaat opening van het luchtfilterdeksel.
Daar zit, als het goed is, een schuimrubber tegen de bovenkant geplakt. Althans bij de F6C.
Als deze is verdroogd, beschadigd of verpulverd is, krijg je klachten zoals je beschrijft.
De oplossing is een nieuw luchtfilterdeksel. De schuimrubbers zijn niet los te koop, althans niet in Nederland.
Noot: Het gaat hier dus niet om het luchtfilter zelf maar het luchtfilter DEKSEL.
Laat svp weten hoe de afloop is.

Achtergrond
Om aan alle milieu eisen te voldoen, zitten er kleinere sproeiers in de export versies dan de Amerikaanse Valkyrie.
Om te voorkomen dat in deze situatie het mengsel te arm zou worden, heeft Honda ervoor gekozen om de luchtinlaat van het luchtfilterdeksel te verkleinen dmv het plaatsen van een schuimrubbertje in de inlaat van het deksel.
Dit schuimrubbertje gaat na verloop van tijd uitdrogen en verpulveren.
De motor zal normaal starten en optrekken tot ca. 3500 toeren.
De klachten die dan optreden zijn oa
Haperende en schoksgewijze acceleratie boven de 3000 a 3500 toeren (als de tweede (grotere) sproeier inkomt) ~ dus bij ca. 120-130 km/h
Hoger brandstofverbruik
Zwarte rook uit de uitlaten
Gevoel of de motor niet op alle 6 cilinders loopt
R_Dex

Re: Motor begint boven de 120 km te bokken

Bericht: # 5350Bericht R_Dex »

Hartelijk dank Beer voor deze oplossing, heeft mij een additionele berg geld gescheeld!

De garage wilde voor € 300,00 mijn TPS gaan vervangen na een complete carbon reiniging en distributie vervanging...
Maar de motor miste gewoon het complete schuimrubber in de deksel. Een stukje schuurspons bevestigde het probleem, nieuwe deksels staat in bestelling!
Plaats reactie