Garmin Zumo 590 perikelen

Moderators: Beer, Ivo

Linsmins

Garmin Zumo 590 perikelen

Bericht: # 5126Bericht Linsmins »

Een paar weken geleden is mijn Zumo 590 plotseling opgehouden met mijn PC te communiceren.
Indien ik hem aansluit op een USB poort, gaat hij heel even naar connect en vervolgens in de operating mode.
De PC ziet hem niet, ook niet in het begin.
Afgaande op het Garmin Forum, zijn er meer mensen die allemaal rond dezelfde tijd dit probleem hebben.
Ook op de Garmin website staat deze klacht vermeld met een mogelijke oplossing.
Zo zou Windows 10 de Garmin pas weer zien na een update.
Of de batterij spanning is te laag waardoor de USB poort teveel stroom zou moeten geven en dus afhaakt.
Een usb poort geeft op een windows pc als ik me goed herinner iets van een 5V-900mA. Op een Apple zelfs minder 5V-600mA. Dat is te laag voor het opladen van een Zumo.
Je moet de batterij dus eerst 24 uur aan de speciale oplader hangen.
Andere USB poort, andere kabel, andere PC geprobeerd. Allemaal geen effect.
Mass storage mode ingesteld, hard reset en terug naar fabrieksinstellingen, noppes.
Nieuwe batterij gekocht en opgeladen. Geen resultaat.
Wordt niet herkend door Express, Basecamp en de PC
En dat zomaar, zonder ook maar iets te hebben veranderd. Vorige keer nog alles normaal en perfect, nu niets meer
Mijn toestel is inmiddels uit de garantie dus dat brengt weer een hoop kosten met zich mee.
Wat ik eerder zei, ik baal behoorlijk van Garmin.
Had eerder een 550, nooit problemen mee gehad. Fantastisch ding, op een gegeven moment werd het geheugen te klein.
Kan gebeuren. Enkele jaren geleden een top model gekocht. Dan verwacht je ook wat.
Het toestel viel me tegen. Het beeldscherm zou verbeterd zijn, ik vind het veel slechter dan een 550.
Bij een 3D weergave in de bergen krijg je wat grijze vlakken te zien. Schandalig.
De zgn bochtige wegen in het toestel zijn in Nederland niet van toepassing.
Nog geen jaar later problemen met opladen, Zumo viel onderweg regelmatig uit vanwege lege batterij. Nieuwe bekabeling en houder gekocht. Probleem doet zich nog steeds onregelmatig voor.
Media player doet het vrijwel nooit ineens. Ik moet de Zumo dan een paar keer van de stand halen. Alle contacten zijn brandschoon. Geen idee waar dat aan ligt.
TPMS gekocht. Die van de achterband doet het niet want ik heb hardbags. 50 Euro weggegooid. Dat mag toch niet?
Continu een low battery waarschuwing. Schijnt iets met een contactje te zijn. De truc met de naald werkt niet bij mij.
Ik heb een nieuwe batterij gekocht, 70 Euro maar liefst. 24 uur aan de lader gehangen en krijg nog steeds een low battery.
Voor noppes dus.
En nu dit akkefietje met de PC connect. Dus geen updates en geen routes kunnen plannen. De basis van een navigatiesysteem zomaar ineens weg.
Voor een prijs van rond de 700 Euro had ik meer kwaliteit verwacht.
Er zitten veel gadgets op, maar hij moet het wel doen. Deze basics zijn ze volgens mij bij Garmin een beetje uit het oog verloren. Big Clocks, Small Cocks noemen we dat.
Garmin op Facebook om advies gevraagd en kreeg meteen antwoord en een email adres.
Nu kan ik het toestel opsturen en krijg een vervangend toestel terug voor 141 Euro. Als hij tenminste geen andere klacht(en) heeft.
Afgaande op de herstel mogelijkheid van deze klacht die op de Garmin website staat vermeld, ben ik niet de enige met deze klacht.
Er zijn meerdere gebruikers die allemaal rond dezelfde tijd met dit probleem te maken hebben. Dat is vreemd, vind ik.
Op de diagnostische pagina van het toestel is alles in orde. Daaruit maak ik op, dat het geen hardware probleem is.
Ik ben dus geneigd om te denken dat het hier om een ander probleem gaat.
Garmin levert de software updates aan.
Ik ben dus geneigd om te denken: Ik heb niets fout gedaan en het toestel is hardwarematig in orde.
Wees gewaarschuwd :D
Ger Jansen

Re: Garmin Zumo 590 perikelen

Bericht: # 5127Bericht Ger Jansen »

Ben je er al eens mee naar "Waypoint in Vessem" geweest?
Deze mensen staan voor hun producten, en zullen je indien mogelijk ook helpen.

Greetz: Ger
Linsmins

Re: Garmin Zumo 590 perikelen

Bericht: # 5128Bericht Linsmins »

Ik heb inmiddels een voorlopig antwoord van Garmin ontvangen.
De vervanging is een NOH toestel, geen nieuw maar ook geen refurbished apparaat. Dat wil zeggen, het zijn nieuwe behuizingen met nieuwe schermen, nieuwe accu's enzovoort. Er kunnen onderdelen in gebruikt zijn van toestellen die vernietigd zijn zoals bijvoorbeeld GPS ontvangers of processoren.
Indien het toestel retour is gezonden, kan het tegen een meerprijs ook onderzocht worden, de kosten hiervan kunnen niet op voorhand worden bepaald helaas.
In vrijwel alle gevallen echter, betreft het schade aan de USB poort, deze universele poort bevat bewegende onderdelen die af kunnen slijten of door niet te gebruiken, wat rigide worden en kunnen breken.
F-six

Re: Garmin Zumo 590 perikelen

Bericht: # 5129Bericht F-six »

Ik heb ook de Zumo 590lm. De connectie problemen met de computer heb ik gelukkig niet. Wel heeft ook mijn gps altijd een bijna lege batterij. Daar is een trucje voor met een speld, zal de link even hieronder plakken.
Ja, je verzint het niet met zo'n duur toestel! Nou heb ik de gps altijd in de houder staan, dus het is niet echt een probleem, maar dat zou toch niet mogen. Afijn, mij lukte het niet met de speld. Ik zal binnenkort eens naar Waypoint gaan, die zouden dat op kunnen lossen voor 15 euro.
Ik had hiervoor een Garmin 2820 en Mapsource, daar kon ik mee lezen en schrijven. Maar die Zumo en Basecamp, het blijft behelpen.
https://www.mrgps.nl/kennis/accu-zumo-5 ... beer-eens/
bikervivi

Re: Garmin Zumo 590 perikelen

Bericht: # 5131Bericht bikervivi »

dezelfde problemen met lege batterij, dikke miserie, bij Dirk zijne is de truc gelukt bij de mijne niet,
hebben nu de allernieuwste TomTom besteld ben benieuwd
Ger Jansen

Re: Garmin Zumo 590 perikelen

Bericht: # 5132Bericht Ger Jansen »

Is dit een specifiek Zumo-590 probleem, want mijn "oude" Zumo-660 werkt probleemloos...

Ger
Ivo

Re: Garmin Zumo 590 perikelen

Bericht: # 5133Bericht Ivo »

Ik las gisteren een stukje op het web dat je de 590 kan flashen naar een 595. Daarmee zouden alle 590 problemen opgelost zijn.
Kris Gijselinck

Re: Garmin Zumo 590 perikelen

Bericht: # 5135Bericht Kris Gijselinck »

Houdertje voor de smartphone aanschaffen :P :P :P
Linsmins

Re: Garmin Zumo 590 perikelen

Bericht: # 5136Bericht Linsmins »

Ter info

Vandaag mijn Zumo naar Groningen opgestuurd en ontving nog dezelfde dag het volgende bericht

Beste klant,

Na onderzoek van uw serviceaanvraag is geconstateerd dat het aangetroffen defect niet onder garantie kan worden hersteld vanwege de aard van de schade of omdat de garantieperiode is verlopen. (N.B. bij het ontbreken van een aankoopbewijs gaan wij uit van de productiedatum.)

Het gaat om het apparaat met als referentienummer: SRR-0084753

Graag willen wij u dan ook verzoeken om te reageren op deze e-mail en hierbij aan te geven welke voor welke van de onderstaande mogelijkheden u wilt kiezen:

A. Omruiling van het apparaat voor een vervangend toestel tegen een bedrag van € 141.16 (incl. BTW, verzend- en behandelkosten).
(Het vervangende apparaat is vergelijkbaar met uw huidige toestel)
U krijgt één jaar garantie op het vervangende toestel.

B. Omruiling niet uitvoeren en het toestel (ongerepareerd) laten retourneren.

C. Omruiling niet uitvoeren en het toestel ter recycling aan Garmin overdragen.
Linsmins

Re: Garmin Zumo 590 perikelen

Bericht: # 5150Bericht Linsmins »

Ik heb per omgaande het verschuldigde bedrag betaald voor een vervangend toestel.
Vervolgens krijg ik als antwoord :Uw serviceaanvraag kan helaas nog niet worden verwerkt. Momenteel wachten wij namelijk op nieuwe voorraad om u het vervangende item te kunnen toesturen. Bij telefonische navraag blijkt het vervangende toestel niet in het distributiecentrum voorradig en moet van de fabriek komen.
Garmin heeft in Nederland namelijk alleen een servicepunt. Het zal nog minstens 2 weken gaan duren.
Plaats reactie