alweer schuim topic

Moderator: Beer

victorvalk

alweer schuim topic

Bericht: # 5247Bericht victorvalk »

Beste VRCC-ers,

merkte dat mijn Valk begon te haperen en in te houden en dus dit forum geraadpleegd. Kwam al gauw op het topic over het luchtfilterschuimpje. Heb het net gecontroleerd en idd volledig verteerd. Nu kost een nieuw deksel 53 euro en dat alleen omdat dat stukje schuim verteerd is.

Ik vraag me dus af of ik er niet gewoon een nieuw stukje schuim in kan plaatsen. Per slot van rekening is het oorspronkelijk ook maar een "noodoplossing" van Honda.

Nu heb ik een stukje van dat geluidsdempende schuim (met die noppen) getest en dat is zelfs beter hittebestendig dan het oorspronkelijke schuim.

Overigens omdat het er puur om gaat de doorgang kleiner te maken vraag ik mij af of een plaatje plastic of aluminium wat het deel boven de ribben afsluit niet hetzelfde effect heeft.

Heeft iemand goede redenen om dit alles NIET te doen?

bij voorbaat dank.

groet Victor
Linsmins

Re: alweer schuim topic

Bericht: # 5251Bericht Linsmins »

Hoi Victor,

Ja, vervelend.
Ik vermoed dat mijn schuimpje het ook weer heeft begeven want de motor begint meer te verbruiken.
Ik heb ooit ergens gelezen dat deze schuimpjes ook ergens los te koop worden aangeboden en een manier om ze in het deksel te plaatsen.
Ik zal eens zoeken waar dat ook alweer was.
Ik geloof inderdaad ook niet dat de compositie van het schuimrubber er veel toe doet. De voornaamste functie is immers de luchtinlaat opening verkleinen.
Ik weet dat wijlen Henny samen met Rijk een tijdlang hebben rondgereden met een afdek plaatje dat zat vastgeschroefd ipv een schuimpje.
Ze zijn na verloop van tijd toch weer teruggegaan naar het Honda deksel met schuimrubber. Ik weet niet waarom want het afdekplaatje scheen te werken.
Je kunt Rijk proberen te mailen op zijn profiel pagina Rijk Valk
victorvalk

Re: alweer schuim topic

Bericht: # 5253Bericht victorvalk »

Bedankt Beer, ik heb Rijk een mailtje gestuurd, ben benieuwd
victorvalk

Re: alweer schuim topic

Bericht: # 5254Bericht victorvalk »

Overigens, als dat schuimpje echt alleen bedoeld is om de doorgang kleiner te maken dan is dat toch een heel vreemde oplossing want de ribben aan de binnenkant lijken gemaakt om het schuimpje op zijn plaats te houden dus dan hadden ze dat toch gelijk dicht kunnen maken?????
Linsmins

Re: alweer schuim topic

Bericht: # 5259Bericht Linsmins »

Ja, heel vreemd allemaal :D
Als het onderdeel zou zijn geweest van het ontwerp, zou de inlaatopening van het luchtfilterdeksel natuurlijk kleiner gemaakt zijn.
Maar dan moet je twee typen filterdeksels voeren.
Waarom het een schuimpje is geworden en niet een stuk hard plastic wat erin werd gelijmd, weet ik ook niet.
Ik neem aan, dat Honda de motor op de testbank heeft gehad en gezocht naar een snelle, goedkope oplossing met behoud van het bestaande deksel.
Blijkbaar moet de doorvoer van lucht groter worden bij hogere toerentallen en heeft Honda toen gekozen voor het flexibele schuimrubbertje.
In principe is dat ook geen probleem. Het eerste schuimpje van mij bleef ruim 10 jaar intact zitten. In de 8 jaar erna, heb ik 5 deksels moeten vervangen.
victorvalk

Re: alweer schuim topic

Bericht: # 5261Bericht victorvalk »

ik snap het als er naderhand een oplossing zou zijn bedacht maar de ribben laten genoeg ruimte precies voor dat schuimpje dus lijkt het een heel bewuste keuze anders zouden de ribben doorlopen tot de bovenkant.

Ik blijf het heel vreemd vinden. waarschijnlijk had de ingenieur een off-day. :roll:
victorvalk

Re: alweer schuim topic

Bericht: # 5262Bericht victorvalk »

Ik ga toch dat geluidsisolatieschuim proberen, komt het best in de buurt van de Honda oplossing
victorvalk

Re: alweer schuim topic

Bericht: # 5263Bericht victorvalk »

verbaast me sowieso dat het zo veel verschil uitmaakt, je zou toch denken dat het filter de bottle neck is .
golowing

Re: alweer schuim topic

Bericht: # 5277Bericht golowing »

klinkt allemaal zeer bekend,
heb ook eerst met strip (rubber aluminium hout ) noem maar op getracht een vervanging te vinden voor het zo vaak besproken schuimpje.
heb toen uit eindelijk een schuimpje gevonden ( is alleen een andere kleur.) en ben daar mee aan de slag gegaan en wala het werkt.
heb nu 2 reserve deksels,

reageer nu pas daar ik eerst zelf FF wilde testen,
en dat voor nog geen 15 eurotjes
In het deksel zie je 5 smelt punten deze snij je met stanley mes of flex wat je maar ook hebt voor zichtig weg en dan kun je dat plaatje er af trekken , dan zie je waar het filter heeft gezeten, zelfde maat geknipt er in geplakt en het dekseltje met zwarte hitte bestendige kit vast gezet, voor de zeker heid daar waar de smelt punten zijn 4 schroefjes er in gezet (wel eerst voor boren en geen te dikke schroeven gebruiken.
nachtje laten drogen en klaar voor gebruik.
kind kan de was doen. :lol: :lol: :D

O ja filter gehaald bij bromfiets zaak is 20x 20 cm 11mm dik en is voor lucht filter.( dit is het geheim van de Smit )

succes manne

lukt het niet sta ik open voor aanbiedingen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Linsmins

Re: alweer schuim topic

Bericht: # 5279Bericht Linsmins »

Briljant, Jacques :D
En kinderlijk eenvoudig....je hebt hiermee wel een biertje verdiend.
Wellicht kun je ook aangeven met welk soort lijm je het schuimrubbertje hebt vastgeplakt.

Hier mijn vorige deksel. Het lijkt misschien nog heel wat maar het schuimrubber is totaal verteerd.
Je kunt het gat zien zitten waar ik met mijn vinger in heb gedrukt.
Afbeelding

De 5 laspunten laten zich gemakkelijk wegsnijden met veen stanleymes
Afbeelding

Hier het plaatje met ribben en afgesneden laspunten
Afbeelding

En de andere kant
Afbeelding
Plaats reactie