Dunlop D402 klapbanden

Moderator: Beer

Plaats reactie
Linsmins

Dunlop D402 klapbanden

Bericht: # 6176Bericht Linsmins »

In onderstaand artikel wordt melding gemaakt van een aantal klapbanden met de Dunlop D402.
Geen reden om je zorgen te maken want Dunlop maakt miljoenen banden en de wegen in de Verenigde Staten zijn een stuk slechter dan die in Europa.
Bovendien hangt alles natuurlijk ook af van de bandenspanning, leeftijd en onderhoud. Dit wordt er niet bij verteld.
Ook bij andere merken zullen klapbanden zijn voorgekomen, maar daar ging dit artikel niet over.
Neem deze informatie dus voor wat het waard is en gebruik je gezonde verstand.
Voor mij een reden om op tijd banden te vervangen en met de juiste bandenspanning te rijden. De kosten van een band wegen niet op tegen die van een ongeval.

https://www.legalreader.com/investigati ... Wn-bM88rA0
F-six

Re: Dunlop D402 klapbanden

Bericht: # 6177Bericht F-six »

Mmmm... ik ben geneigd om dit artikel met een korrel zout te nemen. Als je miljoenen banden maakt zul je altijd wel een paar ongelukken tegenkomen. Maar je waarschuwing over de juiste bandenspanning en op tijd de banden vervangen is natuurlijk terecht. En zeker aan het begin van het seizoen kan dat geen kwaad.

Neemt niet weg dat ik de Dunlops zo snel mogelijk heb vervangen door Avons. Mijn motor kwam nieuw met Dunlops, ik vond ze totaal niet lekker rijden. Vooral in de bochten niet fijn, maar misschien is dat persoonlijk. Ik vond in ieder geval de Avons veel lichter sturen. Dus ik heb al vijftien jaar Avons erop zitten.
DonvanVliet

Re: Dunlop D402 klapbanden

Bericht: # 6178Bericht DonvanVliet »

Tja ik ben geen Dunlop fan. Niet voor motoren en ook niet onder een auto. Bandenspanningen worden vaak vergeten totdat mensen merken dat de motor raar stuurt. En sommigen snappen niet dat een versleten band veel hitte genereert door wrijving...en dan kan een band zomaar scheuren.
Voodau

Re: Dunlop D402 klapbanden

Bericht: # 6186Bericht Voodau »

Over bandenspanning gesproken, wat is nu de ideale bandenspanning voor de valkyrie? De een doet er net weer iets meer lucht in?
Linsmins

Re: Dunlop D402 klapbanden

Bericht: # 6188Bericht Linsmins »

Ik denk dat iedereen daar een andere mening over heeft.
De meeste Riders die ik ken, rijden met 40 PSI (2.75 bar)
Honda beveelt 33 PSI (2.25 bar) aan voor een Dunlop, zowel de achter- en voorband.
En met een duo pax 36 PSI (2.50 bar) voor de achterband
Dat is voor iemand van 80 kg.
Avon heeft weer een andere (iets hogere) bandenspanning.
Ik neem aan dat dit resultaat het gemiddelde is van veilig rijden (tractie/bandoppervlak met de weg) in nat- en in droog, koud- en warm weer.
Ik las dat de motor fabrikanten voornamelijk kijken naar de temperatuur van de band. Bij een optimum temperatuur is het rubber zacht genoeg, de grip en de slijtage het meest optimale.
Met name een te lage spanning is schadelijk voor een band en minder veilig.
Banden fabrikanten geven vaak veel meer bandenspanningen op voor rijden met maximum snelheid, maximum gewicht en soms buiten temperaturen.
Denk bv maar eens aan bevroren wegen en de hoge snelheden op de Autobahn.
Als je een agressieve Rider bent, die de motor in de bocht vaak 'plat' legt, een hoger gewicht op de motor hebt of langdurig met hoge snelheid rijdt, is een (kleine) verhoging van de bandenspanning aan te bevelen. Een hogere spanning genereert minder warmte.

Hier een foto van een burnout op een Valkyrie Meeting in 2012. Het staaldraad van de band is al helemaal weggesleten maar de band zelf was nog intact.
Afbeelding
Plaats reactie