olie 10W40?

Moderators: Ivo, Beer, anthony

Plaats reactie
quinny

olie 10W40?

Bericht: # 6208Bericht quinny »

beste,
veel verschillen te vinden op het net, maar welke olie gebruiken jullie
minerale , half of vol synthetische, alles hangt af van de aditieven, niet altijd is de synthetische of half synthetisch goed, graag jullie advies aub?
bedankt...
quinny
Gebruikersavatar
Linsmins
Berichten: 1358
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 19:18
Locatie: Gemert

Re: olie 10W40?

Bericht: # 6209Bericht Linsmins »

Honda beveelt aan: API - SF or SG en SAE 10W-40

Olie is sinds de Valkyrie werd geproduceerd zoveel beter geworden, dat het dzz niet meer uitmaakt wat je erin stopt. Ik heb nooit iets over een probleem met olie gelezen.
Wel het Honda oliefilter gebruiken. Die is het beste.
Er is ooit een Duitser dodelijk verongelukt omdat hij een goedkoper filter had gemonteerd. Deze raakte los op de autobahn en alle olie kwam ineens voor zijn achterband terecht met een slip als gevolg.

Discussies over olie zijn overvloedig. Het is net zoals met banden.
Als je naar http://www.valkyrieforum.com/bbs/index. ... d,5.0.html gaat en in het 'search' venster (rechtsboven) 'oil' intikt, krijg je 40 forumpagina's over olie te zien.
Ik vervang mijn olie ieder jaar. Dan weet ik zeker dat de additieven voldoende- en nog goed zijn

Sommige mensen rijden met vol synthetische olie. Zij vinden de motor daarmee koeler lopen, soepeler schakelen en geluidsarmer lopen.
Anderen beweren dat je met een lagere viscositeit een beter verbruik hebt. Dunnere olie genereert minder weerstand waardoor de motor efficiënter kan draaien.
Een gevolg hiervan zou zijn dat de motor minder brandstof verbruikt. De olie moet wel voldoende blijven smeren.
Ik koop mijn olie bij anthony in hoeveelheden van 20 liter. Hij kan er goedkoop aankomen.
Je kunt hem een (privé) bericht op dit forum sturen om te vragen of hij nog steeds bereid is om olie voor je te kopen.

Afbeelding
Chapter Rep
Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 19 sep 2018, 21:03
Locatie: Brielle a/d Maas

Re: olie 10W40?

Bericht: # 6210Bericht DonvanVliet »

Ik gooi er Putoline Nano Tech 4+ 10W-40 in. Een aantal op het forum gooien dit er ook in. Ik moet zeggen dat de versnellingsbak stiller is. Kan ook psychisch zijn....ik weet het niet. Ik weet wel uit ervaringen die ik had vroeger met motoren dat je beter een tientje meer uit kan geven voor goeie olie die ene keer in het jaar.
Plaats reactie