Choke afstellen

Moderator: Beer

Plaats reactie
Remco1983

Choke afstellen

Bericht: # 6890Bericht Remco1983 »

De hendel van de choke op mijn fiets gaat nogal zwaar, ben bang dat ik hem een keer af breek. Kabels lopen de juiste route, dat heb ik gecontroleerd. SE valves op carbs gaan ook soepel, metalen bruggen waarmee de valves per drie carburateurs gekoppeld zijn bewegen ook soepel en veren netjes terug. Wilde nu de kabels gaan smeren maar het lijkt een kabel te zijn met teflon binnenkabel. Op school is mij altijd geleerd dat je teflon niet mag/moet smeren. Gewoon toch doen?
DonvanVliet

Re: Choke afstellen

Bericht: # 6891Bericht DonvanVliet »

Gaat bij mij ook zwaar. Ik zit er aan te denken een keer een nieuwe te monteren. Na jaren gaat de soepelheid er wel af.
Linsmins

Re: Choke afstellen

Bericht: # 6892Bericht Linsmins »

Ik heb hem al eens moeten vervangen, liep toen ook zwaar.
Hij moet ook met weerstand lopen, want er zit geen mechanische vergrendeling op.
Anders zou hij terugschieten als de choke uitstaat.
Je zou het met WD40 kunnen proberen. Dat werkt bijna op alle oppervlakken en wordt niet plakkerig
F-six

Re: Choke afstellen

Bericht: # 6893Bericht F-six »

Die van mij gaat al 20 jaar zwaar. Geen probleem. Het is net wat Beer zegt, er zit geen vergrendeling op. Hij loopt dan ook altijd uit zichzelf een stukje terug als je een paar meter rijdt. Dat zie je aan het stationair toerental. Voorbeeld. Ik start mijn motor in de parkeergarage, choke helemaal open, hij loopt netjes iets meer dan 1500 toeren. Ik rij naar de poort en pak mijn kaart om de poort te openen. Dan is het toerental al gezakt naar 1000 toeren. Ik rij naar buiten en sta weer stil om de handschoenen aan te doen. Dan mag ik blij zijn als ie blijft lopen. Maar ga ik dan rijden dan schuif ik de choke helemaal dicht, bij het eerste stoplicht, zo’n 200 meter verder, loopt ie al prima.
Remco1983

Re: Choke afstellen

Bericht: # 6894Bericht Remco1983 »

Tnx voor de tips. Heb de kabel een beetje gesmeerd, choke gaat nu soepel, ongeveer zo zwaar als ik normaal vind. Blijkbaar is dat te soepel want nu veert hij inderdaad terug :roll: . Hij moet dus gewoon behoorlijk zwaar gaan. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Ik ga even kijken of ik er wat van kan maken en anders na het seizoen maar een setje kabels kopen.
MohKraats

Re: Choke afstellen

Bericht: # 6910Bericht MohKraats »

:?:
????
Ik start nooit met choke.
Dus nooit probleem mee.
Start prima.

Greez,
Moh
Remco1983

Re: Choke afstellen

Bericht: # 6920Bericht Remco1983 »

Ik hoef 'm ook niet persé te gebruiken, beetje gas geven en 't beest slaat direct aan. Maar als hij koud is een je zet de choke open dan draait hij heerlijk stationair. Beetje veel rpm maar dat hoort zo. Dan kan ik bijvoorbeeld nog even naar binnen rennen omdat ik mijn portemonnee ofzo weer eens vergeten ben terwijl de motor heel mooi staat te pruttelen op de stoep. Verder gebruik ik 'm inderdaad ook zelden.
MohKraats

Re: Choke afstellen

Bericht: # 6922Bericht MohKraats »

Wat betreft de kabel,

Een teflon beklede kabel mag he inderdaad niet smeren.
Als zo een kabel zwaar gaat lopen, is de teflon laag ergens beschadigd of doorgesleten.
Dat wil ook nogal eens gebeuren als de binnenkabel gaat corroderen door langdurig stilstaan, of als er vuil in de kabel komt.
Enigste remedie: kabel vervangen.
En vergeet niet de binnenkabel ook te vervangen, anders leeft de nieuwe kabel ook niet lang.

Je mag zo een teflon kabel niet smeren omdat smeermiddelen met het teflon kunnen reageren en zo kapot maken.

Woordje over WD40
WD40 is GEEN smeermiddel.
Is perfect tegen roest en tegen vocht,
Maar is slechts tijdelijk glibberig.
(Is bv perfect om handvaten
Te verwijderen of te monteren. Tijdens montage glibberig, volgende dsg zitten de handvaten bom vast)

Greez,
Moh
MohKraats

Re: Choke afstellen

Bericht: # 7063Bericht MohKraats »

Iets wat mij bij dit natte weer opvalt,

De choke heeft in de verbinding tussen de linker helpt en de rechterhelft, twee metalen buisjes die een bocht maken, waar de kabel doorheen loopt.
Deze buisjes zijn niet bepaald roest bestendig.
En als die aan de buitenzijde graag roesten, is dat aan de binnenkant niet anders.

Daarmee is het aan te raden de choke regelmatig te bewegen om de boel gangbaar te houden, en af en toe wat WD40 in die buisjes te blazen.
WD-40 is goed tegen roest, maar ook vooral verdrijft het vocht.

Greez,
Moh
Doorrijder

Re: Choke afstellen

Bericht: # 7074Bericht Doorrijder »

Dag rijders,
ik heb begrepen dat starten zonder choke wel lukt, maar met choke (en dus wat rijker) vinden de zuigers even lekkerder.
Als het niet zo is, dan heb ik het van een (Honda) monteur verkeerd gehoord . . .
Tijdje niet gereden, start ik altijd met choke.

Groet en fijne feestdagen,
Henk
Plaats reactie