Distributie riem veroudering

Moderator: Beer

Plaats reactie
MohKraats

Distributie riem veroudering

Bericht: # 6914Bericht MohKraats »

Op de flatv6 zitten twee distributieriemen.
Die gaan heel lang mee, maar...
Ze verouderen ook in die zin dat ze over de tijd (kilometers) wat uit lebberen.

Eerst niet zo een probleem.
Gewoon af en toe de riemspanning controleren en bijstellen indien nodig.
Echter,
Doordat de riemen uit lebberen, ofwel iets langer worden, en je ze op spanning zet door er van 1 kant tegen te drukken met een rol,
Gaan de nokkenassen dus een beetje draaien t.o.v. de krukas.
Ofwel, de timing vsn de nokkenassen gaat verlopen.
Ik heb een Goldwing bij de hand gehad waar de nokkenassen zeker 5 graden verlopen waren.

Dat ga je echt merken aan hoe de motor loopt.

Een tweede probleem is, dat als je niet af en toe de riem spanning bijsteld, gaat de riem klapperen, en zal zelfs op gegeven moment
Op de poelies een tandje over kunnen springen, met alle gevomgen van dien.

Je kunt controleren of jouw motor daar last van heeft door de riemen op de juiste spanning te zetten, dan de krukas op het 0 punt te zetten, en dan te kijken of de merktekens op de nokkenas poulies nog op hun markering staan.
Als de riemen gerekt zijn, zal je zien dat daar de merktekens verschoven zijn t.o.v. elkaar.

Dan wordt het tijd voor frisse riemen.

Greez,
Moh
Linsmins

Re: Distributie riem veroudering

Bericht: # 6915Bericht Linsmins »

Hallo Moh, daar heb ik vraag over de juiste spanning:D

Als ik de timing belt weer eens gecontroleerd/afgesteld/vervangen heb, merk ik inderdaad een flink verschil.
De motor reageert veel sneller, lijkt het wel.
Ik heb nu 160.000 km gereden en heb mijn 3e belts erop zitten.
Niet vanwege het aantal km's maar zo om de 10 jaar.
Als je ( met de rollers) de spanning van de timing belts afstelt, zou dit officieel moeten gebeuren met een 'tensioner' - special tool.
Die moet dan een druk van 2 kg uitoefenen en dan mag de belt 5-7 mm ingedrukt worden.
Ik heb dat tot nu toe op gevoel gedaan. En dat gaat naar tevredenheid.
Maar ik heb geen special tools en wie kan nu zien of iets 5-7 mm spanning heeft.
Vraag: Is er misschien een trucje waardoor je weet, dat je bij benadering toch in de buurt van die waarde zit?
MohKraats

Re: Distributie riem veroudering

Bericht: # 6916Bericht MohKraats »

Hoi Beer,

Mijn broer (auto monteur) zegt altijd dat je de riem in het midden met de vingers 90 graden moet kunnen verdraaien, op zijn kant zetten dus.
Maar ik zou zeker bij de Valk de riemen niet al te strak zetten.
het is toch best wel een gevoel kwestie.
De Honda manual zegt dat je de riem op spanning moet laten zetten door de veertjes van de spanrollen,
maar dat gaat meestal niet goed omdat of de krukas, of de nokkenas weg wil draaien.
Als je een punt vind waar ze beide blijven staan (eerst de spanrollen van zetten en dan de boel verdraaien tot dat zo is) dan kan je de riemen op spanning zetten door de veertjes er aan te laten trekken.
Er staat niet niet erg veel spanning op de riemen.......
Ik zet er zelf zoveel spanning op dat de riem in ieder geval niet gaat klapperen en toch wat stevig aanvoelt, maar niet zoveel als bv bij een riem aan de motor van je auto.

De nokkenassen lopen in glijlagers, en daar ben ik liever wat voorzichtiger daar veel kracht op te zetten.

En ja, bij 120.000 wordt het toch echt wel tijd er wat anders op te zetten.
Ik zou dat eerder bij de helft al doen.
En of je de rollen vervangt, hangt af in wat voor staat die zijn.
Controleren op speling, en vooral op lawaai.
Als je die draait, moet de beweging absoluut glad aanvoelen.

Greez,
Moh
MohKraats

Re: Distributie riem veroudering

Bericht: # 6965Bericht MohKraats »

Heb van het weekend mijn riemen vervangen.
Had ze 7000km terug op spanning gezet, maar de spanning was er al weer af.
Tja, er staat 25000 km op de teller, maar ik denk dat de riemen nog eerste montage waren.
Op de rug van de riemen kan je al hele fijne barstjes zien.
Ik vermoed dat ze door ouderdom wat sneller rekken.
Dus dan toch maar nieuwe.
Heb er nu riemen van Gates op gezet, type 275.
die van Gates waren dusdanig veel goedkoper, en het merk Gates heeft al een lange ervaring in riemen en wordt veelvuldig toegepast.
Dan is het zonde van het geld daar riemdn bij Honda voor te kopen.
Eens kijken hoe die zich houden.
De aandrukrollen waren nog prima dus die heb ik laten zitten.
Remco1983

Re: Distributie riem veroudering

Bericht: # 6966Bericht Remco1983 »

Heb ze vorige week ook vervangen. Viel me op dat ze een stuk strakker staan als de motor net gedraaid heeft. Staan verder volgens boekje afgesteld dus zal wel goed zijn (2kg, 5-7mm speling).

Je kan vrij eenvoudig een haak buigen en met een unster (of bagage-weger ofzo) met 2kg aan je riem trekken. Houd een lineaal achter je riem en je kan het hele zaakje vrij accuraat afstellen. En als je er dan gitaar op speelt een ze klinken ongeveer hetzelfde dan zal het wel goed zijn :lol:

Een kwartslag draaien zoals Mo zegt is ook een beproefde methode, wordt vaak toegepast op riemen en snaren dus kun je hier ook wel doen.
Plaats reactie