USA vs EU uitlaten

Moderator: Beer

MohKraats

USA vs EU uitlaten

Bericht: # 6919Bericht MohKraats »

Hallo Valk coureurs,

De EU Valk, F6C, staat op papier met minder vermogen als de USA versies.
Dit zou gedaan zijn om vanwege verzekeringen onder de 100pk grens te blijven.
In praktijk zie je ook dat een EU Valk andere, kleinere sproeiers gemonteerd heeft, en een extra stuk schuim in de luchtfilter inlaat.
Men heeft mij ook verteld dat ook de EU uitlaat anders is.
Zou o.a. een andere, kleinere diameter pigglets op zitten ....
Kan iemand mij vertellen wat daar precies anders is ??

Greez,
Moh
MohKraats

Re: USA vs EU uitlaten

Bericht: # 6930Bericht MohKraats »

Ondertussen heb ik iets meee info.
In het Valkyeie boek van Peter Rakestrow, noemt hij dit issue.
Hij verteld dat er toendertijd sprake was van een Europese regelgeving, waarin het motorfiets vermogen op 100pk beperkt zou worden.
Blijkbaar heeft alleen Frankrijk er toen wat mee gedaan.
Honda heeft toen dus wel de F6C hiervoor onder de 100pk gehouden.

In het boek wordt tevens het verschil genoemd aan de uitlaat.
Waar de europese uitvoering, de F6C, 15mm piglets heeft,
Zijn de piglets van de Valkyrie 22mm

Greez,
Moh
MohKraats

Re: USA vs EU uitlaten

Bericht: # 6933Bericht MohKraats »

Ik heb mijn uitlaten eens van dichtbij bekeken.
En inderdaad.
Er zijn dunne (15mm) piglets in 22mm piglet stompjes gelast.

Ik heb die dunne dingetjes er af geslepen.
Nu heb ik ook 22mm uitgangen.
Ik heb verder niks vervanderd, waar andere mensen naar binnen toe nog gaten boren voor meer herrie......

Hij is nu iets luider en heeft een donkerder geluid.

Alleen met die korte stompjes en dat chromen sierstuk er om heen, gaat het geluid wat resoneren bij bepaald toerental.
Dat geeft een niet zo mooie brom.

Ik zal dus nog 22mm piglets moeten maken om het geluid weer op orde te krijgen.

Greez,
Moh
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MohKraats

Re: USA vs EU uitlaten

Bericht: # 6934Bericht MohKraats »

Na wat langer gereden te hebben,
Ik haal de sierstukken er eerst es af.
Ga er 22mm piglets op maken.
Met afgezaagde piglets heb je een hoop dreunende herrie aan je hoofd zo rond de 3000 touren.
Morgen es zonder de sierstukken rijden.
Kijken hoe dat bevalt.

Maareuh, zonder de piglets is de Valk al een heel stuk luider.
Te veel naar mijn zin.

Greez,
Moh
kameleon

Re: USA vs EU uitlaten

Bericht: # 6935Bericht kameleon »

Moh,

Ik overweeg ook de piggies van 15mm te vervangen door 22mm. Ik dacht zelf aan wat fittinkjes van 22mm + buis van 22mm. Denk je dat zacht solderen genoeg is, of is hard solderen of lassen echt nodig?

Henk
MohKraats

Re: USA vs EU uitlaten

Bericht: # 6936Bericht MohKraats »

Vandaag zonder de sierstukken gereden.

Is beter, alhoewel met rond 3000 toeren blijft het wat irritant.
Niks voor lange ritten.
Ik zal nog 22mm piglets proberen, anders gaan de dunne der weer op.

Enneuh, hard solderen is denk ik wel aan te raden.
Zelf neem ik denk ik gewoon het las apparaat.
Gewoon aan twee kanten goed vast zetten zou genoeg moeten zijn.(net als het origineel)
Alternatief zou je kunnen krimpen of klemmen, alhoewel dat met de onderste lastig is vanwege de moer die daar zit...

Je zou ook nog 25mm buis kunnen nemen. Dat valt over de 22mm heen..... (met slangeklem, of lassen/solderen)

Greez,
Moh
kameleon

Re: USA vs EU uitlaten

Bericht: # 6937Bericht kameleon »

Moh,

Bedankt voor de tip, Ik heb geen lasapparaat, vandaar de vraag, het zal wel hard solderen worden. Ik ben benieuwd naar het verschil. Ik heb al wel de goede jetting (100 ipv 87), en het goede luchtfilerhuis (zonder schuim). Was het weghalen van de 15mm piggies lastig?

Henk
MohKraats

Re: USA vs EU uitlaten

Bericht: # 6938Bericht MohKraats »

Hoi Henk,

Voor het weg halen van de dunne piglets heb ik de slijptol gebruikt met dunne 1mm schijf.

Dan is het er zo af.

Alleen euh Henk,
Als ik het nog een keer zou mogen doen, zou ik ze laten zitten.
Ik ga het nog proberen met 22mm piglets, maar ik vind er vooral zo rond 100 tot 120 / uur een irritant, veel te luid gebrom vanaf komen.

Greez,
Moh
Sander

Re: USA vs EU uitlaten

Bericht: # 6939Bericht Sander »

Het verschil in vermogen tussen Amerikaanse en Europese modellen zit hem in het feit dat toendertijd Frankrijk en Duitsland een 100 pk grens stelden, om verzekeringstechnische redenen.
In Frankrijk was de grens 100 pk, in Duitsland was dat 98 pk.
Inmiddels geldt dat niet meer , sinds de Europese wetgeving omtrent het motorrijbewijs is aangepast. ( A1, A2, )
Dus de Europese Valkyrie was een geknepen versie. Men maakte geen onderscheid naar welk Europees land de motor ging.
De verschillen zijn niet spectaculair.
De Amerikaanse versie heeft 105 pk, de Europese 100. De verschillen zijn dus, kleinere hoofdsproeiers, een ander luchtfilter en een aangepaste uitlaat.
In de praktijk zul je geen verschil merken, de verschillen zijn zo minimaal.
Wil je echt verschil maken, dan moet je er een turbo opbouwen! Maaaarrrr, of het motorblok daar blij van wordt.....?!
Het zal de levensduur zeker beïnvloeden.!
DonvanVliet

Re: USA vs EU uitlaten

Bericht: # 6940Bericht DonvanVliet »

Nou....5 pk is toch 5 pk.
Plaats reactie