Pagina 1 van 1

Steven is nieuw hier

Geplaatst: wo 29 jan 2020, 20:12
door Linsmins
Bericht door StevenSneep » wo 29 jan 2020, 19:32 / Dit bericht is verplaatst door moderator

Mijn naam is Steven en ben nieuw op dit forum. Ik ben 59 jaar oud, rijd 26 jaar motor en ben druk bezig wederom een F6C aan te schaffen. In 2001 kocht ik bij Arie Molenaar een nieuwe F6C en in een vlaag van verstandsverbijstering heb ik die motor in oktober 2009 verkocht. De motor had toen rond de 7000 km gereden. Ik zag onlangs overigens op de site van het RDW dat deze motor recentelijk is overgeschreven, zou leuk zijn te vernemen wat de huidige staat is mocht ik m kunnen traceren. Ik rijd veel motorkilometers, maar verdeel die kilometers over verschillende motoren omdat ik meerdere typen motoren interessant vind. Mijn verwachting is tussen nu en enkele weken een F6C aan te kopen, ik ben er druk mee en ik heb er een aantal op het oog die interessant kunnen zijn. Echter, de staat is soms niet in overeenstemming met de advertentietekst en de uitspraak van de verkoper dus ik wil alles met eigen ogen bekijken...de motoren zijn natuurlijk inmiddels ook minstens een jaar of 18 oud en de motor moet wel in zeer goede staat zijn of naar een zeer goede staat kunnen worden gebracht.
Ik hoop hier op het forum informatie te kunnen uitwisselen over deze fantastische motor en een gezellige tijd te hebben!
Omhoog

Re: Steven is nieuw hier

Geplaatst: wo 29 jan 2020, 21:11
door Linsmins
Hallo StevenSneep,

Van harte welkom (terug) bij VRCC Lowlands :D
Laat eens wat foto's zien van je vorige F6C, misschien herkent iemand hem hier.
Ik hoop dat je goed kunt slagen bij je nieuwe aanschaf.
Omdat de motoren al op leeftijd zijn, hier een paar tips over zaken die we soms tegenkomen.
Veel F6C's hebben lang in een garage gestaan.

Rubber droogt in de loop der tijd uit. Ik zou daarom vragen of de distributieriemen zijn vervangen. Dat hoeft eigenlijk pas bij 160.000 km maar de motoren zijn nu op een leeftijd dat velen van ons dat voor de zekerheid hebben gedaan.
Het rubber van de remleidingen kan door ouderdom opzwellen. De remmen voelen dan wat sponzig aan. Volgens het werkplaats handboek moeten de remleidingen iedere 5 jaar worden vernieuwd voor optimale werking.
Controleer ook even de remschijven, vervanging is kostbaar.
Minimum dikte achter 6.5 mm
Minimum dikte voor 4 mm
Verder alle vacuümslangetjes, met name de 6 naar de inlaatpoorten. Die willen vaak scheurtjes aan het uiteinde vertonen. Als die niet optimaal zijn, merk je dat goed.
Kijk, of de motor mooi horizontaal staat en controleer de schokbrekers achter. De standaard setting voor de schokbrekers is 2. Soms zitten er twee personen op een F6C. Veel schokbrekers zijn inmiddels al vervangen.
Roest, waar dan ook, is beslist niet nodig en duidt op slecht onderhoud.
Er zit een clearcoating op de velgen. Bij sommige F6C is die op sommige plekken eraf. Dan gaat het aluminium eronder verkleuren of wordt aangetast. Wederom kwestie van onderhoud.
Een nieuw windscherm is niet meer leverbaar. Er zijn goede alternatieven, maar die kosten al gauw $300,- en moeten uit de US komen, dus zeg maar, voor $ 550,- heb je ze in huis.
Hier een aanvbeveling voor een scherm (Noot: Daar zitten de bevestigingsdelen niet bij, het is een kaal scherm)
https://www.clearviewshields.com/motorc ... r-shields/
Nieuwe F6C onderdelen zijn vrij kostbaar. Accepteer daarom niet te snel iets wat er niet goed uitziet.

Een link naar veel voorkomende problemen van de US http://www.valkyrieriders.com/shoptalk/ ... oblems.htm

Hieronder nog wat bevindingen uit de UK

This is a List of Known Parts Etc, that can go Wrong , Cause Problems and need Replacing
if you can add to this list email to valkyrieridersuk@live.co.uk
Alternator
Camshaft Pulse Generators (Symptoms , Motor will not Fire , NO Spark Generated)
Clutch Plates and Clutch Plate Springs
UJ Joint
Wheel Bearings

This is my take on the Valks weak points. (apologies if you've read this before but it's a rehash from a reply I posted on our old site)

Fuel - if she sits for long periods, Add a fuel stabiliser to a full tank of petrol and then run it with the tap closed till it stops, old fuel evaps and wrecks the carbs.
Check the vacuum tap actually works and replace if not. Pingel makes an excellent replacement.
Fuel pipes breather hoses etc no probs aftermarket auto supply. Perhaps stock up on air filters but like oil filters these are fast moving stock so availability should be good. Recently noticed the pre-cleaner in the airbox lid had started to crumble, so replaced it. First one in 86000 miles, only fitted to Euro models (still available but over £30).

Ignition - The Ignition module is pricey and without checking the parts list I think there are 3 different no's (USA, Euro, Interstate) each uses a different loom but long term I've never seen a bad one or heard of any one replacing due to break down. Only heard of a few Pulse generator failures - could be worth holding a set.
Coils could be replaced with aftermarket units ditto leads and caps.

Electrics - I keep a spare Alternator from when I fitted a GoldWing one to the stocker (part no. 31100-MT0-005 revolve end cap and remove capacitor).

Oily bits - Blocks, cylinder heads, covers etc interchange with the 1500 Wing. Water pump and timing covers do not.
Loads of Wings out there, whether Honda clears its Wing spares inventory over the next 10 years is anybodies guess.
The Wing motor fits a Valk (do'nt ask) so plenty of second hand bits out there.
[Main differences Wing - rubber engine mounts (pull em out, machine up some solid bobbins, good to go), unplated cam covers with different length fixings, hydraulic lifters running on softer grind cams (Valk valve gear drops in), 2 carbs (Valk carbs bolt straight on). Gear box has marginally different ratios and linkage to lock the shift drum when reversing (drum is different).]

Clutch is a multiplate wet type with a single diaphragm spring, never seen a worn out one, most seem to get damaged when the brass rivets shear in the 'anti-rattle' plate. Even this seems to be more the way the bike is ridden than a wearable part. Allways replaced when rebuilding, maybe worth keeping a spare along with the spring.
Honda likes to use 'soft head' nuts on all its gearbox/clutch shafts, these are peened into the shaft as you rebuild, they are one use only, maybe worth checking if these are used somewhere else in their model range.
Any rebuild will use gaskets and there are several different 'O' rings (sizes and profiles) used on the cooling system, I usually keep these.

Gearbox is heavily built and would seem to last indefinetly but I have replaced shifter forks (and fourth and fifth gears) on a Wing. (Mystery one that).

The crank is a one time only piece, it runs plain bearings to it's mains and big ends. It is not grindable, oversize bearings are listed but these are to match machining tolerances from the factory - sizes are coded and stamped alongside each bearing journal - tolerances are measured by assembling over a Plastigage, if its oversize its a doorstop. Change oil and filters regularly, these bearings depend on good clean oil. Never heard of or seen a worn crank but have changed worn bearings.

Radiator plus its cap and the thermostat, I guess you could hold the cap and 'stat but the rad is heavy money.

Transmission- I keep a UJ, a drive shaft, pinion cup, spline set, cush drive set etc because this is the Valks Achilles heel. Maybe these parts will stay in stock as they are the bits that fail first if maintenance is slack.

Biggest problems, lots of money - cycle parts. Whenever you talk to builders/owners of classic bikes, they have problems sourcing guards, tanks, headlamps, fuel tanks, exhausts etc. How much of this you stockpile just in case is up to you, but with a stock Valk exhaust around £500 a side, this could get expensive.
Steve B

Misschien is dit allemaal al bekend. Dan zijn bovenstaande zaken misschien handig bij het onderhandelen

Veel succes en we hopen snel weer van je te horen en wellicht tot een volgend clubritje.

Re: Steven is nieuw hier

Geplaatst: wo 29 jan 2020, 23:24
door StevenSneep
Dank voor de nuttige tips. Ik loop inderdaad in meer of mindere mate tegen genoemde zaken aan. Ik zoek geen nieuwstaat motor, dat zou inmiddels qua leeftijd irreeel zijn, maar motor moet goed bij zijn qua techniek en onderhoud. Gisteren nog een zwarte'97-er bekeken met 22k kilometers. Mijn verwachtingen waren echter te hoog want motor heeft jaren stilgestaan en is sterk verwaarloosd. Veel corrosie op alu-delen, roest aan frame en verwaarloosd chroom wat echter wel nog te redden is. Maar alle vloeistoffen, snaren, banden, scherm....alles moet worden gedaan. Dus tel er maar 2500 bij op. Ik schrik niet van investeren in verbeteringen maar om 2500 te stoppen om m enigszins toonbaar te krijgen gaat mij te ver.

Re: Steven is nieuw hier

Geplaatst: do 30 jan 2020, 09:32
door Linsmins
Heel verstandig
Er staan nog genoeg andere Valkyries te koop :D

Re: Steven is nieuw hier

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 12:03
door F-six
Welkom Steven. Nog even over de aanschaf van een Valkyrie. Mijne heb ik ook in 2001 nieuw gekocht. Die heeft er inmiddels 135.000 km opzitten. Altijd goed onderhouden en ziet er als bijna nieuw uit. Nee, die ga ik niet verkopen! Maar nu dacht ik altijd dat de hoge kilometerstand ervoor zou zorgen dat je hem bijna niet kon verkopen, er zijn immers anderen met een veel lagere kilometerstand. Maar begrijp ik het goed, dat het eigenlijk veel belangrijker is dat ie er goed uitziet, dat er regelmatig mee is gereden en altijd op tijd onderhoud heeft gehad?

Re: Steven is nieuw hier

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 13:41
door DonvanVliet
Ja. Stilstand is achteruitgang.

Re: Steven is nieuw hier

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 18:19
door Linsmins
Hallo F-six,

Een dealer zal op de eerste plaats altijd kijken naar de leeftijd en de kilometerstand.
Dat zijn immers voor hem de voornaamste verkoop argumenten.

Nu zijn er een groot aantal Valkyries in omloop, die niet of nauwelijks hebben gereden.
Deze zijn ooit aangeschaft, er is een tochtje naar een vakantiebestemming mee gemaakt en de motor verdween al snel voor langere tijd in de garage.
Een motorfiets is ontworpen om mee te rijden. Dan komt de motor op temperatuur, wordt alles weer gesmeerd en aan het draaien gebracht.
Als dat regelmatig gebeurt, hoef je vrijwel alleen periodiek onderhoud te plegen en blijf je probleemloos rijden. Dat is uitgebreid onderzocht en getest door de fabrikant.
Als je motor lang stilstaat, drogen de rubbers uit en worden poreus. De brandstof in de carburateurs dikt in en zorgt voor verstoppingen. Remolie blijft eeuwig in het reservoir zitten en trekt vocht aan. Elektrische contacten gaan corroderen en switches en schakelaars gaan vastzitten. Je tank gaat van binnen roesten als hij niet vol zit. Je kleppen worden niet meer gesmeerd. Zo zijn er tal van zaken, waarvan de kans bestaat dat ze slechter worden. Ik zeg niet dat het gebeurt maar de kans is veel groter.
De Valkyrie is hier gevoelig voor omdat er 6 carburateurs zijn en er zitten heel veel rubber slangen in verwerkt. Veel meer dan ik bij andere motoren heb gezien.
Als je een Valkyrie koopt die lang heeft stilgestaan, loop je dus de kans dat je eerder klachten krijgt aan deze zaken.
Als ik zou kunnen kiezen, zou mijn voorkeur altijd uitgaan naar een motor waaraan ik kan zien dat hij ieder jaar regelmatig wordt gebruikt.
Als hij dan goed is bij een proefrit, weet je dat dat zo blijft.
BTW, de kilometerstand van een Valkyrie is ook niet zo bijzonder interessant. Het blok heeft amper te lijden met die snelheden die wij gebruiken.
Er zijn in de USA Valkyries die meer dan 500.00 mijl erop hebben zitten en nog steeds probleemloos rijden :D

http://www.valkyrieforum.com/bbs/index. ... 704.0.html

Re: Steven is nieuw hier

Geplaatst: ma 10 feb 2020, 17:59
door Jos Knols
Hallo,
Ik weet niet of Steven dit nog leest, maar ik ga mijn f6c verkopen ( wegens aankoop van iets anders.. f6b :) ). Motor is goed onderhouden, in prima staat dus misschien wel wat je zoekt. Bwj 2000, 41.000km en veel extra's. Als je interesse hebt kun je me mailen: jos2808@gmail.com , op mijn facebook vind je vast de nodige foto's om een eerste indruk te krijgen.
Ik ga hem ook in het daarvoor bestemde forumdeel plaatsen, maar omdat Steven hierboven aangaf op zoek te zijn, dit specifieke bericht.
Grtz Jos