Hallo StevenSneep,
Van harte welkom (terug) bij VRCC Lowlands
Laat eens wat foto's zien van je vorige F6C, misschien herkent iemand hem hier.
Ik hoop dat je goed kunt slagen bij je nieuwe aanschaf.
Omdat de motoren al op leeftijd zijn, hier een paar tips over zaken die we soms tegenkomen.
Veel F6C's hebben lang in een garage gestaan.
Rubber droogt in de loop der tijd uit. Ik zou daarom vragen of de distributieriemen zijn vervangen. Dat hoeft eigenlijk pas bij 160.000 km maar de motoren zijn nu op een leeftijd dat velen van ons dat voor de zekerheid hebben gedaan.
Het rubber van de remleidingen kan door ouderdom opzwellen. De remmen voelen dan wat sponzig aan. Volgens het werkplaats handboek moeten de remleidingen iedere 5 jaar worden vernieuwd voor optimale werking.
Controleer ook even de remschijven, vervanging is kostbaar.
Minimum dikte achter 6.5 mm
Minimum dikte voor 4 mm
Verder alle vacuümslangetjes, met name de 6 naar de inlaatpoorten. Die willen vaak scheurtjes aan het uiteinde vertonen. Als die niet optimaal zijn, merk je dat goed.
Kijk, of de motor mooi horizontaal staat en controleer de schokbrekers achter. De standaard setting voor de schokbrekers is 2. Soms zitten er twee personen op een F6C. Veel schokbrekers zijn inmiddels al vervangen.
Roest, waar dan ook, is beslist niet nodig en duidt op slecht onderhoud.
Er zit een clearcoating op de velgen. Bij sommige F6C is die op sommige plekken eraf. Dan gaat het aluminium eronder verkleuren of wordt aangetast. Wederom kwestie van onderhoud.
Een nieuw windscherm is niet meer leverbaar. Er zijn goede alternatieven, maar die kosten al gauw $300,- en moeten uit de US komen, dus zeg maar, voor $ 550,- heb je ze in huis.
Hier een aanvbeveling voor een scherm (Noot: Daar zitten de bevestigingsdelen niet bij, het is een kaal scherm)
https://www.clearviewshields.com/motorc ... r-shields/
Nieuwe F6C onderdelen zijn vrij kostbaar. Accepteer daarom niet te snel iets wat er niet goed uitziet.
Een link naar veel voorkomende problemen van de US
http://www.valkyrieriders.com/shoptalk/ ... oblems.htm
Hieronder nog wat bevindingen uit de UK
This is a List of Known Parts Etc, that can go Wrong , Cause Problems and need Replacing
if you can add to this list email to
valkyrieridersuk@live.co.uk
Alternator
Camshaft Pulse Generators (Symptoms , Motor will not Fire , NO Spark Generated)
Clutch Plates and Clutch Plate Springs
UJ Joint
Wheel Bearings
This is my take on the Valks weak points. (apologies if you've read this before but it's a rehash from a reply I posted on our old site)
Fuel - if she sits for long periods, Add a fuel stabiliser to a full tank of petrol and then run it with the tap closed till it stops, old fuel evaps and wrecks the carbs.
Check the vacuum tap actually works and replace if not. Pingel makes an excellent replacement.
Fuel pipes breather hoses etc no probs aftermarket auto supply. Perhaps stock up on air filters but like oil filters these are fast moving stock so availability should be good. Recently noticed the pre-cleaner in the airbox lid had started to crumble, so replaced it. First one in 86000 miles, only fitted to Euro models (still available but over £30).
Ignition - The Ignition module is pricey and without checking the parts list I think there are 3 different no's (USA, Euro, Interstate) each uses a different loom but long term I've never seen a bad one or heard of any one replacing due to break down. Only heard of a few Pulse generator failures - could be worth holding a set.
Coils could be replaced with aftermarket units ditto leads and caps.
Electrics - I keep a spare Alternator from when I fitted a GoldWing one to the stocker (part no. 31100-MT0-005 revolve end cap and remove capacitor).
Oily bits - Blocks, cylinder heads, covers etc interchange with the 1500 Wing. Water pump and timing covers do not.
Loads of Wings out there, whether Honda clears its Wing spares inventory over the next 10 years is anybodies guess.
The Wing motor fits a Valk (do'nt ask) so plenty of second hand bits out there.
[Main differences Wing - rubber engine mounts (pull em out, machine up some solid bobbins, good to go), unplated cam covers with different length fixings, hydraulic lifters running on softer grind cams (Valk valve gear drops in), 2 carbs (Valk carbs bolt straight on). Gear box has marginally different ratios and linkage to lock the shift drum when reversing (drum is different).]
Clutch is a multiplate wet type with a single diaphragm spring, never seen a worn out one, most seem to get damaged when the brass rivets shear in the 'anti-rattle' plate. Even this seems to be more the way the bike is ridden than a wearable part. Allways replaced when rebuilding, maybe worth keeping a spare along with the spring.
Honda likes to use 'soft head' nuts on all its gearbox/clutch shafts, these are peened into the shaft as you rebuild, they are one use only, maybe worth checking if these are used somewhere else in their model range.
Any rebuild will use gaskets and there are several different 'O' rings (sizes and profiles) used on the cooling system, I usually keep these.
Gearbox is heavily built and would seem to last indefinetly but I have replaced shifter forks (and fourth and fifth gears) on a Wing. (Mystery one that).
The crank is a one time only piece, it runs plain bearings to it's mains and big ends. It is not grindable, oversize bearings are listed but these are to match machining tolerances from the factory - sizes are coded and stamped alongside each bearing journal - tolerances are measured by assembling over a Plastigage, if its oversize its a doorstop. Change oil and filters regularly, these bearings depend on good clean oil. Never heard of or seen a worn crank but have changed worn bearings.
Radiator plus its cap and the thermostat, I guess you could hold the cap and 'stat but the rad is heavy money.
Transmission- I keep a UJ, a drive shaft, pinion cup, spline set, cush drive set etc because this is the Valks Achilles heel. Maybe these parts will stay in stock as they are the bits that fail first if maintenance is slack.
Biggest problems, lots of money - cycle parts. Whenever you talk to builders/owners of classic bikes, they have problems sourcing guards, tanks, headlamps, fuel tanks, exhausts etc. How much of this you stockpile just in case is up to you, but with a stock Valk exhaust around £500 a side, this could get expensive.
Steve B
Misschien is dit allemaal al bekend. Dan zijn bovenstaande zaken misschien handig bij het onderhandelen
Veel succes en we hopen snel weer van je te horen en wellicht tot een volgend clubritje.