Even voorstellen

Moderator: Beer

Holtland

Even voorstellen

Bericht: # 7145Bericht Holtland »

Hallo,
Mijn naam is Wim Holtland ( 46 jaar )
Na 15 jaar zonder motor nu toch weer een motor gekocht, een Valkyrie uit 1998.
Na m'n 18e een aantal motoren gehad waaronder ook een Goldwing 1100.
Deze motor is me altijd bijgebleven als een fijne, grote, motor.
Toen ik vorig jaar dan ook op zoek ging naar een motor wilde ik zoiets, maar dan groter. :)
De motor rijdt fantastisch en ik ben er blij mee.
Ik ben een 'mooi weer' rijder en zal geen dagen achtereen op de motor zitten.
Het sleutelen aan motoren vind ik zeker net zo mooi als het rijden erop.
Ik kan zien aan de berichten dat er veel vragen, en ook veel antwoorden zijn.
Met regelmaat hoop ik hier ook antwoorden te krijgen en misschien ook te kunnen geven.

Groeten,
Wim
Linsmins

Re: Even voorstellen

Bericht: # 7148Bericht Linsmins »

Hallo Wim,

Dank voor je aanmelding en hartelijk welkom bij de club.
De Valkyrie is een geweldige motor en je zult er zeker veel plezier mee beleven.
Ik hoop dat we elkaar spoedig persoonlijk leren kennen.
Misschien wel op 2e Paasdag bij Bikers Best :D
Holtland

Re: Even voorstellen

Bericht: # 7149Bericht Holtland »

Het was inderdaad wel mijn bedoeling om daar ook heen te gaan.
Onlangs was ik daar voor onderdelen en toen hoorde ik van dit event.
Wie weet spreken we elkaar daar!
DonvanVliet

Re: Even voorstellen

Bericht: # 7150Bericht DonvanVliet »

Welkom Wim.
Sander

Re: Even voorstellen

Bericht: # 7151Bericht Sander »

Welkom Wim, bij onze club. Mooi dat je voor een Valkyrie gekozen hebt. Daar zal je geen spijt van krijgen! Graag ontmoeten we je op één van onze treffens of ritten.
Veel veilige km gewenst!
Groeten Sander.
HKnol

Re: Even voorstellen

Bericht: # 7174Bericht HKnol »

Welkom bij de club en proficiat met je goede keus :)
Valk98

Re: Even voorstellen

Bericht: # 7232Bericht Valk98 »

Goedenavond allen,

Vandaag mijn eerste Honda f6c valkyrie '98 aangeschaft 8-). Na een proefrit eigenlijk meteen verliefd geworden op deze motor. Ondanks een flinke stap, van een Kawasaki VN 900, ga ik hier erg snel aan wennen :D.
Ben zelf a technisch en hoop hier terecht te kunnen met mijn vragen....

Eerste wat uiteraard opvalt is het ontbreken van een reserve lampje, hoeveel miles/km houden jullie aan op de tripmeter alvorens bij te tanken? :oops:
Linsmins

Re: Even voorstellen

Bericht: # 7234Bericht Linsmins »

Hallo Valk 98,

Proficiat met je Valkyrie en welkom bij de club.
Ja, ik was in het begin ook verrast dat er geen brandstofmeter op zat.
En rij sindsdien op de kilometerteller, gewoon de dagteller weer op 0 te zetten na het tanken.
Ik moet naar reserve bij 230-250 km en heb dan nog 5 liter. Als hij begint in te houden, gewoon de tank schakelaar naar boven zetten. Dan heb je nog voor minstens 50 km benzine.
Ik tank meestal als ik naar reserve schakel, dan kom je altijd wel ergens op tijd een pomp tegen.
Het verbruik van de motor is wel gevoelig voor de rijstijl.
Met name boven de 3500 RPM komt er een tweede, grotere sproeier bij.
Ik heb hem ooit eens een keer op de Autobahn met vol gas in 80 km op reserve gereden. Om eens uit te proberen :D
Valk98

Re: Even voorstellen

Bericht: # 7235Bericht Valk98 »

Bedankt Beer voor je reactie, top.
Misschien heb je nog tips voor me waar ik op moet letten kwa rijgedrag of geluiden? Gezien hij nu nog in garantie valt van de dealer... Heb hem nu net twee dagen dus ben nog aan het wennen natuurlijk en vooral onder de indruk aan het zijn als ik rijd met een big smile.
Hij heeft bijvoorbeeld een behoorlijk hoge toon bij 2,5 a 3k tpm. Herken je dit?
Bvd
Linsmins

Re: Even voorstellen

Bericht: # 7236Bericht Linsmins »

Hi Valk98.

Als je meer wilt weten over de Valkyrie techniek, kijk eens op http://www.valkyrieriders.com/shoptalk/
Daar staat ook een hoofdstukje bekende problemen bij http://www.valkyrieriders.com/shoptalk/ ... oblems.htm
Steve B, een goede vriend van de club uit het VK, heeft hier ook iets over geschreven

This is a List of Known Parts Etc, that can go Wrong , Cause Problems and need Replacing
if you can add to this list email to valkyrieridersuk@live.co.uk
Alternator
Camshaft Pulse Generators (Symptoms , Motor will not Fire , NO Spark Generated)
Clutch Plates and Clutch Plate Springs
UJ Joint
Wheel Bearings

This is my take on the Valks weak points. (apologies if you've read this before but it's a rehash from a reply I posted on our old site)

Fuel - if she sits for long periods, Add a fuel stabiliser to a full tank of petrol and then run it with the tap closed till it stops, old fuel evaps and wrecks the carbs.
Check the vacuum tap actually works and replace if not. Pingel makes an excellent replacement.
Fuel pipes breather hoses etc no probs aftermarket auto supply. Perhaps stock up on air filters but like oil filters these are fast moving stock so availability should be good. Recently noticed the pre-cleaner in the airbox lid had started to crumble, so replaced it. First one in 86000 miles, only fitted to Euro models (still available but over £30).

Ignition - The Ignition module is pricey and without checking the parts list I think there are 3 different no's (USA, Euro, Interstate) each uses a different loom but long term I've never seen a bad one or heard of any one replacing due to break down. Only heard of a few Pulse generator failures - could be worth holding a set.
Coils could be replaced with aftermarket units ditto leads and caps.

Electrics - I keep a spare Alternator from when I fitted a GoldWing one to the stocker (part no. 31100-MT0-005 revolve end cap and remove capacitor).

Oily bits - Blocks, cylinder heads, covers etc interchange with the 1500 Wing. Water pump and timing covers do not.
Loads of Wings out there, whether Honda clears its Wing spares inventory over the next 10 years is anybodies guess.
The Wing motor fits a Valk (do'nt ask) so plenty of second hand bits out there.
[Main differences Wing - rubber engine mounts (pull em out, machine up some solid bobbins, good to go), unplated cam covers with different length fixings, hydraulic lifters running on softer grind cams (Valk valve gear drops in), 2 carbs (Valk carbs bolt straight on). Gear box has marginally different ratios and linkage to lock the shift drum when reversing (drum is different).]

Clutch is a multiplate wet type with a single diaphragm spring, never seen a worn out one, most seem to get damaged when the brass rivets shear in the 'anti-rattle' plate. Even this seems to be more the way the bike is ridden than a wearable part. Allways replaced when rebuilding, maybe worth keeping a spare along with the spring.
Honda likes to use 'soft head' nuts on all its gearbox/clutch shafts, these are peened into the shaft as you rebuild, they are one use only, maybe worth checking if these are used somewhere else in their model range.
Any rebuild will use gaskets and there are several different 'O' rings (sizes and profiles) used on the cooling system, I usually keep these.

Gearbox is heavily built and would seem to last indefinetly but I have replaced shifter forks (and fourth and fifth gears) on a Wing. (Mystery one that).

The crank is a one time only piece, it runs plain bearings to it's mains and big ends. It is not grindable, oversize bearings are listed but these are to match machining tolerances from the factory - sizes are coded and stamped alongside each bearing journal - tolerances are measured by assembling over a Plastigage, if its oversize its a doorstop. Change oil and filters regularly, these bearings depend on good clean oil. Never heard of or seen a worn crank but have changed worn bearings.

Radiator plus its cap and the thermostat, I guess you could hold the cap and 'stat but the rad is heavy money.

Transmission- I keep a UJ, a drive shaft, pinion cup, spline set, cush drive set etc because this is the Valks Achilles heel. Maybe these parts will stay in stock as they are the bits that fail first if maintenance is slack.

Biggest problems, lots of money - cycle parts. Whenever you talk to builders/owners of classic bikes, they have problems sourcing guards, tanks, headlamps, fuel tanks, exhausts etc. How much of this you stockpile just in case is up to you, but with a stock Valk exhaust around £500 a side, this could get expensive.
Steve B



Genealogy (VIN nummers, aantallen, kleuren, modellen en alles op het gebied van productie) ) op https://web.archive.org/web/20090225095 ... index.html
Ik heb een speciaal F6C werkplaats handboek, die verschilt in sommige opzichten met de (Clymer) Valkyrie, dus als je wat wilt weten, vraag het gewoon. Dan kopieer ik de betreffende bladzijden.
Plaats eens een foto van je motoren op dit forum, dat zegt meer dan woorden :D
En zet jezelf op de kaart als je dat leuk vindt https://www.zeemaps.com/map?group=2507461

De Valkyrie heeft inderdaad een soort 'fluit toon' rond de 90 km/h , ergens in de omgeving van de radiator. Dat is normaal.
Schakelen gaat soms met een 'clunk'' . Dat komt omdat de bak geen afgeschuinde tandwielen heeft.

De meeste dealers (en hun werkplaatsen) zijn niet meer 'los' op het model vanwege de leeftijd.
Hans Huijbers uit Best https://www.hanshuijbersmotoren.nl/ is ook clublid, is op deze motoren gespecialiseerd, repareert ze vakkundig en weet alles over de Valkyrie.
Hij heeft ook vrijwel alle originele onderdelen en een hoop accessoires. Als je vragen of problemen hebt, moet je bij hem zijn.
Tenslotte is ook https://www.valkyrieparts.de/ een goed en betrouwbaar adres in Duitsland
Plaats reactie