My first Valkyrie

Moderator: Beer

Plaats reactie
Batman

My first Valkyrie

Bericht: # 3936Bericht Batman »

Hallo,

Mijn naam is Erik en ben sinds Mei 2015 in het bezit van een zwarte Honda Valkyrie uit 1999 waar ik inmiddels met veel plezier op rijd.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Valkyrie waarschijnlijk niet zo goed heb gekocht. Ik heb hem van een particulier overgenomen die geen onderhoudsgeschiedenis van de machine had. Verder stond er zo'n 13.000km op de teller met de opmerking dat de echte stand zo'n 40.000km was maar dat de teller een keer vervangen is. Inmiddels heb ik het vermoeden dat de originele teller er nog wel opzit en dat de stand 113.000km is. Dit vermoeden heb ik omdat beide voorremschijven helemaal op zijn (met dike groeven erin). Het vermoeden wordt versterkt door het feit dat ik geen reactie van de verkoper krijg op vragen via email.

Maar goed: ik ben nu zelf een onderhoudsgeschiedenis aan het opbouwen en motor in een staat te brengen zoals ik hem wil hebben: leuke hobby. Zo heb ik van een clublid al een origineel windscherm kunnen kopen samen met een beugel met vette twee schijnwerpers erop. Ik heb wel een tijdje zitten dubben wat ik met m’n knippenlichten voor zou doen maar heb daar echt een geweldige oplossing voor gevonden. Ik gebruik de schijnwerpers nu dubbel: dus zowel als schijnwerpen (met wit licht) als als knipperlicht (met oranje licht) gewoon dor een twee-kleuren high intensity LED te gebruiken. Als het goed is zijn er twee foto's waarop dit staat. Als je richting aangeeft gaat WIT uit en zie je alleen nog UIT of ORANJE. Als je de indicator weer uitzet gaat na een paar seconden WIT weer aan.

Mocht iemand dit ook willen doen en niet weten hoe …. laat maar weten dan beschrijf ik hoe ik het gedaan heb.

Groet,

Erik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
F-six

Re: My first Valkyrie

Bericht: # 3940Bericht F-six »

Hallo Erik, veel plezier met je Valkyrie!

Het zou wel kunnen hoor, dat die schijven na 40.000 km op zijn. Heb ik zelf twee keer gehad. Oorzaak: niet-originele remblokjes gemonteerd. Echt, dat is de pest voor die schijven. De eerste keer was met mijn F6 standaard en de dealer (toen nog Motoport Den Haag) zei dat ie niet die dure Honda blokjes erin had gezet, Die goedkope blokkies remden net zo goed! Ja ja, na Ik meen 44.000 km moesten de remschijven worden vervangen. Daarna alleen nog origineel Honda erin en nu staat de teller op 120.000 km en de schijven zijn nog goed.
Later heb ik er een Interstate bij gekocht. Lette niet goed op en de dealer (inmiddels Motor Mercuur) had er goedkope Ferodo blokjes ingezet (die dealer is er dus ook niet meer). Stom genoeg heb ik het er toen bij laten zitten en de volgende keer, toen de blokjes op waren, konden ook de schijven worden vervangen. Dus, als je de schijven vervangt, zet er dan nieuwe originele Honda blokjes in. Zijn wat duurder, maar een behoud voor je remschijven.

Als je motor werkelijk 113.000 kilometer heeft gelopen, dan zijn er een paar dingen om buiten het normale onderhoud na te lopen. De koolborstels horen na 85.000 kilometer te worden vervangen. Dat was bij mijn standaard ook nagelaten en zorgde ervoor dat ik strandde in Duitsland.
Verder zou ik dan kijken naar distributieriemen en spanrollen. Niet dat ik daar problemen over heb gehoord, maar ik meen na zoveel jaar of 60.000 kilometer zouden de riemen moeten worden vervangen.
En tenslotte is het verstandig om de aandrijflijn uit elkaar te halen en te controleren, kruiskoppeling en aandrijfhuis. Als met het vervangen van de banden niet iedere keer vet is aangevuld, zou het in het aandrijfhuis wel eens een grote stuifboel kunnen zijn. En de kruiskoppeling is op een gegeven moment gewoon aan het eind van zijn latijn.

Zelf ben ik anderhalf jaar geleden voor het onderhoud aan mijn motoren overgestapt naar Hans Huijbers. Daar moet ik 135/270 kilometer voor rijden, maar dat is het wat mij betreft dubbel en dwars waard. Mijn motoren rijden nu beiden weer als nieuw. En ze hebben een goede historie!

:D
Ger Jansen

Re: My first Valkyrie

Bericht: # 3941Bericht Ger Jansen »

Hallo Erik

Van harte welkom met je Valk, en ik wens je er nog heeel veeel fijne en gezonde kilometers mee...

Greetz: Ger
Batman

Re: My first Valkyrie

Bericht: # 3959Bericht Batman »

Hallo F-Six,

Bedankt voor al je geode tips. Zal er zeker rekening mee houden als ik m'n remmen laat vervangen.

Groet,
Erik
John Wester

Re: My first Valkyrie

Bericht: # 3962Bericht John Wester »

Hallo Erik, welkom en veel rijplezier met je Flat-6....gaat vast wel goed komen.

grtzz John
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Shaan

Re: My first Valkyrie

Bericht: # 5442Bericht Shaan »

Hallo Erik,
Wat een geweldig idee om de schijnwerpers ook als kniplichten te gebruiken?
Hoe heb je de schijnwerpers als kniplichten kunnen monteren? Binnenkort ga ik ook 2 extra koplampen kopen voor mijn Valkyrie en zou graag wil weten hoe ik dit kan (laten) doen.

Alvast dank,
groeten,
Shaan
Plaats reactie