Nieuw hier
Moderator: Beer
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 21 apr 2025, 10:00
Nieuw hier
Goedemorgen allemaal,
Mijn naam is Rinus ik ben 67 jaar en kom van het eiland Tholen. Ik heb eigenlijk altijd Suzuki gereden. 12 jaar geleden een reis naar het middenoosten gemaakt op een oude gs 550.Maar de laatste jaren eigenlijk alleen nog maar op een motorscooter die achterop de camper kon.
Maar zoals jullie wel weten kruip het bloed toch altijd waar het niet gaan kan, en ben ik dit jaar weer eens naar de motorbeurs geweest. Ik moet bekennen dat ik de Valkyrie nog niet kon, maar toen ik hem daar zag staan was ik meteen verkocht. Ben nu dan ook druk opzoek. Dus als jullie er ergens een mooie te koop weten hoor ik het graag.
Groet,
Rinus
Mijn naam is Rinus ik ben 67 jaar en kom van het eiland Tholen. Ik heb eigenlijk altijd Suzuki gereden. 12 jaar geleden een reis naar het middenoosten gemaakt op een oude gs 550.Maar de laatste jaren eigenlijk alleen nog maar op een motorscooter die achterop de camper kon.
Maar zoals jullie wel weten kruip het bloed toch altijd waar het niet gaan kan, en ben ik dit jaar weer eens naar de motorbeurs geweest. Ik moet bekennen dat ik de Valkyrie nog niet kon, maar toen ik hem daar zag staan was ik meteen verkocht. Ben nu dan ook druk opzoek. Dus als jullie er ergens een mooie te koop weten hoor ik het graag.
Groet,
Rinus
- Beer
- Berichten: 47
- Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 14:14
Re: Nieuw hier
De Valkyrie achterop een aanhanger aan de camper kan ook, Rinus

De Valkyrie is een oer degelijke en uiterst betrouwbare en comfortabele motor. Het 1520cc 6-cylinderblok heeft amper te lijden en er zijn mensen die er probleemloos 800.000 mijl (!) mee hebben gereden.
Dat wil niet zeggen dat er ook afgetrapte rommel tussen zit.
Probeer het eens bij Hans Huijbers. https://www.hanshuijbersmotoren.nl/
Hij is zeer deskundig, rijdt zelf ook Valkyrie en is huismonteur van veel clubleden hier.
Vaak door schade en schande omdat de meeste dealers inmiddels geen verstand meer hebben van dit model.
Kijk ook eens in Duitsland, daar rijden er meer rond. Je kunt b.v. hier beginnen https://www.valkyrieriders.de/wsc/
Ik kan je op weg helpen waar je op moet letten bij de aanschaf van een Valkyrie.
Het is handig om te weten dat de (US) Valkyrie te herkennen is aan het VIN plaatje links voor. Die zijn dus ooit geïmporteerd uit de VS.
De F6C is de export versie, heeft wat milieu aanpassingen en daar zit het VIN plaatje altijd aan de rechterkant. Die zijn dus door de dealer nieuw in België verkocht.
Er zijn 4 soorten modellen. De Standaard, de Tourer met scherm en harde koffers, de Interstate met topkoffer en kunststof voorkant en de 1800 cc uit 2014. (De laatste drie zijn altijd importmodellen).
Je kunt ze bovenaan op de forumafbeelding zien. De Rune hoort ook bij de Valkyrie familie en is een zeldzaam (1800 cc) model.
De prijs van een STD varieert van 6000 tot 9000 euro, afhankelijk van accessories, leeftijd, kilometerstand en conditie.
Duitse modellen zijn over het algemeen met meer accessoires uitgerust.
Cosmetisch
De motor hoort geen roest te hebben en goed in de lak te zitten, je kunt dat het beste zien aan de onderkant van de swingarm en de lasnaden.
De wielen hebben vanuit de fabriek een coating meegekregen waardoor het aluminium niet kan corroderen, vaak is die gedeeltelijk verdwenen.
Alles wat duidt op olie lekkages, etc is verdacht.
Het verchroomde afdek stukje van je alternator (dynamo) links onder op het blok vertoont weleens blaren. Dat kost je 400 euro voor een nieuwe.
De radiateur moet er goed uitzien en beslist niet lekken. Nieuwe zijn niet meer aan te komen en aftermarket radiateurs kosten al gauw 1200 euro of meer.
De meeste riders die ik ken, hebben een scherm en koffers. Het originele Honda scherm (praktisch niet meer aan te komen) heeft een uitsparing om de koplamp. Het scherm loopt dus onder de koplamp door.
De koplamp reflector mag niet verroest zijn.
Laat eens het zadel en de side covers eraf halen. Je ziet dan meteen of er aan de motor. al-of-niet op een juiste manier, aan is gewerkt.
Vraag om een instructieboekje, daar is anders bijzonder moeilijk aan te komen. Of anders een Clymer handboek in plaats daarvan.
Accessories en onderhoud zijn kostbaar.
Het zadel van voor 2000 is later door Honda iets veranderd omdat je met het oudere model zadel nogal snel naar voren (tegen de tank) schoof.
De modellen van '97 en '98 hebben kleinere wiellagers.
De originele uitlaten zijn dubbelwandig. Het chroom is dan niet verkleurd, ook niet bij het spruitstuk.
Let er ook op dat het originele uitlaten zijn met in iedere uitlaat 3 pijpjes. Er zijn weleens mensen van de weg gehaald omdat ze teveel dB's hadden. Tenzij je dat stoer vindt, natuurlijk, bijvoorbeeld met 6-pipes.
Technisch
Veel Valkyries hebben extreem lage kilometerstanden. De zgn 'garage queens'
Dat klinkt goed maar bedenk dat stilstand van een motor van 20+ jaar vaak meer problemen veroorzaakt dan ermee te rijden.
Veel Valkyries hebben dan last van uitgedroogde rubberen (vacuum en brandstof ) leidingen en de en 'sludge 'in de carburateurs/sproeiers. Vooral met de toevoegingen tegenwoordig. Daar is de Valkyrie heel kritisch op.
Kijk eens naar de datum van de remleidingen, Honda schrijft voor dat ze elke 5 jaar moeten worden vervangen. Veel oudere remleidingen gaan 'zwellen' en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Vraag of de (2) distributie V-snaren en rollers zijn vervangen. De snaren gaan weliswaar zo'n 150,000 km mee maar na 25 jaar heb je de kans dat ze uitgedroogd zijn of scheurtjes vertonen.
Kijk even naar de remblokken en -schijven en de remolie op het stuur en voor de achterrem aan de zijkant. Het stuur moet bij draaien ononderbroken en soepel lopen.
Lees even deze link https://www.valkyrieriders.com/shoptalk/ en in het bijzonder https://www.valkyrieriders.com/shoptalk ... oblems.htm
Als je zelf onderhoud pleegt, is een werkplaats handboek handig. Ik kan je er een sturen met een email.
De Valkyries/F6C van 1997-2003 hebben geen ABS en sommige GL1800C's ook niet..
Vaak zijn de jiffy's (zij standaard) versleten (bij de ophanging aan het blok) en uit gelubberd. Dan staat de motor veel schever dan eigenlijk hoort.
De originele schokbrekers hebben 3 standen en zijn soms versleten, met name als er vaak met een bijrijder op gereden is. Je kunt het wel zien want de motor moet horizontaal staan als je erop zit.
Rijden
De Valkyrie heeft een wat langere wielbasis dan je gewend bent. Maar hij moet gemakkelijk en soepel sturen, a.h.w. uit zichzelf in de bocht 'vallen' en soepel in bochten en soepel aangrijpen in de versnellingen.
Dus zonder enige hapering of iets wat kan duiden op een versleten cardan aandrijfas of overbrenging naar het achterwiel.
De motor moet over de hele range regelmatig en gelijkmatig optrekken. Boven de 3500 toeren komt er een extra sproeier bij voor meer vermogen.
De wielen moeten soepel lopen en de banden ook in bochten gelijkmatig aangrijpen.
Maximum vermogen en koppel begint bij ca. 4500 toeren. De motor is begrenst tot 6500 RPM.
Met een normaal rijgedrag en goed afgestelde motor en gesynchroniseerde carburateurs, moet je 1 op 15 verbruik halen. Dus 300 km met een 20 liter tank inclusief 5 liter in de reserve stand.
De Valkyrie heeft een vermogen van ruim 100 PK en koppel van 135 NM en is voor een motor met dit gewicht nog redelijk sportief te rijden. Met enige moeite kun je hem nog op het achterwiel krijgen met optrekken.
Tijdens het schakelen hoor je een 'clunk'. Dat is normaal en komt doordat de tandwielen van de versnellingsbak niet zijn afgevlakt.
Ook kan het zijn, dat je rond de 90 km/h een soort fluittoon hoort. Ook dat is normaal.
Met scherm kun je (op de Autobahn) snelheden van 190-200 km/hr halen, als je dat wilt. Het verbruik is dan wel navenant natuurlijk.
De motor is bijzonder stabiel en hangt goed in zijn rubbers, je kunt een euro op zijn kant op de cilinders zetten zonder dat hij omvalt met starten en accelereren.
De rechte zithouding is misschien even wennen maar je zult merken dat het veel comfortabeler zit, ook op langere afstanden.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen. Wellicht kun je sommige zaken gebruiken om wat te onderhandelen.
Veel succes en laat svp ook weer eens van je horen als je een Valkyrie hebt gekocht



De Valkyrie is een oer degelijke en uiterst betrouwbare en comfortabele motor. Het 1520cc 6-cylinderblok heeft amper te lijden en er zijn mensen die er probleemloos 800.000 mijl (!) mee hebben gereden.
Dat wil niet zeggen dat er ook afgetrapte rommel tussen zit.
Probeer het eens bij Hans Huijbers. https://www.hanshuijbersmotoren.nl/
Hij is zeer deskundig, rijdt zelf ook Valkyrie en is huismonteur van veel clubleden hier.
Vaak door schade en schande omdat de meeste dealers inmiddels geen verstand meer hebben van dit model.
Kijk ook eens in Duitsland, daar rijden er meer rond. Je kunt b.v. hier beginnen https://www.valkyrieriders.de/wsc/
Ik kan je op weg helpen waar je op moet letten bij de aanschaf van een Valkyrie.
Het is handig om te weten dat de (US) Valkyrie te herkennen is aan het VIN plaatje links voor. Die zijn dus ooit geïmporteerd uit de VS.
De F6C is de export versie, heeft wat milieu aanpassingen en daar zit het VIN plaatje altijd aan de rechterkant. Die zijn dus door de dealer nieuw in België verkocht.
Er zijn 4 soorten modellen. De Standaard, de Tourer met scherm en harde koffers, de Interstate met topkoffer en kunststof voorkant en de 1800 cc uit 2014. (De laatste drie zijn altijd importmodellen).
Je kunt ze bovenaan op de forumafbeelding zien. De Rune hoort ook bij de Valkyrie familie en is een zeldzaam (1800 cc) model.
De prijs van een STD varieert van 6000 tot 9000 euro, afhankelijk van accessories, leeftijd, kilometerstand en conditie.
Duitse modellen zijn over het algemeen met meer accessoires uitgerust.
Cosmetisch
De motor hoort geen roest te hebben en goed in de lak te zitten, je kunt dat het beste zien aan de onderkant van de swingarm en de lasnaden.
De wielen hebben vanuit de fabriek een coating meegekregen waardoor het aluminium niet kan corroderen, vaak is die gedeeltelijk verdwenen.
Alles wat duidt op olie lekkages, etc is verdacht.
Het verchroomde afdek stukje van je alternator (dynamo) links onder op het blok vertoont weleens blaren. Dat kost je 400 euro voor een nieuwe.
De radiateur moet er goed uitzien en beslist niet lekken. Nieuwe zijn niet meer aan te komen en aftermarket radiateurs kosten al gauw 1200 euro of meer.
De meeste riders die ik ken, hebben een scherm en koffers. Het originele Honda scherm (praktisch niet meer aan te komen) heeft een uitsparing om de koplamp. Het scherm loopt dus onder de koplamp door.
De koplamp reflector mag niet verroest zijn.
Laat eens het zadel en de side covers eraf halen. Je ziet dan meteen of er aan de motor. al-of-niet op een juiste manier, aan is gewerkt.
Vraag om een instructieboekje, daar is anders bijzonder moeilijk aan te komen. Of anders een Clymer handboek in plaats daarvan.
Accessories en onderhoud zijn kostbaar.
Het zadel van voor 2000 is later door Honda iets veranderd omdat je met het oudere model zadel nogal snel naar voren (tegen de tank) schoof.
De modellen van '97 en '98 hebben kleinere wiellagers.
De originele uitlaten zijn dubbelwandig. Het chroom is dan niet verkleurd, ook niet bij het spruitstuk.
Let er ook op dat het originele uitlaten zijn met in iedere uitlaat 3 pijpjes. Er zijn weleens mensen van de weg gehaald omdat ze teveel dB's hadden. Tenzij je dat stoer vindt, natuurlijk, bijvoorbeeld met 6-pipes.
Technisch
Veel Valkyries hebben extreem lage kilometerstanden. De zgn 'garage queens'

Dat klinkt goed maar bedenk dat stilstand van een motor van 20+ jaar vaak meer problemen veroorzaakt dan ermee te rijden.
Veel Valkyries hebben dan last van uitgedroogde rubberen (vacuum en brandstof ) leidingen en de en 'sludge 'in de carburateurs/sproeiers. Vooral met de toevoegingen tegenwoordig. Daar is de Valkyrie heel kritisch op.
Kijk eens naar de datum van de remleidingen, Honda schrijft voor dat ze elke 5 jaar moeten worden vervangen. Veel oudere remleidingen gaan 'zwellen' en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Vraag of de (2) distributie V-snaren en rollers zijn vervangen. De snaren gaan weliswaar zo'n 150,000 km mee maar na 25 jaar heb je de kans dat ze uitgedroogd zijn of scheurtjes vertonen.
Kijk even naar de remblokken en -schijven en de remolie op het stuur en voor de achterrem aan de zijkant. Het stuur moet bij draaien ononderbroken en soepel lopen.
Lees even deze link https://www.valkyrieriders.com/shoptalk/ en in het bijzonder https://www.valkyrieriders.com/shoptalk ... oblems.htm
Als je zelf onderhoud pleegt, is een werkplaats handboek handig. Ik kan je er een sturen met een email.
De Valkyries/F6C van 1997-2003 hebben geen ABS en sommige GL1800C's ook niet..
Vaak zijn de jiffy's (zij standaard) versleten (bij de ophanging aan het blok) en uit gelubberd. Dan staat de motor veel schever dan eigenlijk hoort.
De originele schokbrekers hebben 3 standen en zijn soms versleten, met name als er vaak met een bijrijder op gereden is. Je kunt het wel zien want de motor moet horizontaal staan als je erop zit.
Rijden
De Valkyrie heeft een wat langere wielbasis dan je gewend bent. Maar hij moet gemakkelijk en soepel sturen, a.h.w. uit zichzelf in de bocht 'vallen' en soepel in bochten en soepel aangrijpen in de versnellingen.
Dus zonder enige hapering of iets wat kan duiden op een versleten cardan aandrijfas of overbrenging naar het achterwiel.
De motor moet over de hele range regelmatig en gelijkmatig optrekken. Boven de 3500 toeren komt er een extra sproeier bij voor meer vermogen.
De wielen moeten soepel lopen en de banden ook in bochten gelijkmatig aangrijpen.
Maximum vermogen en koppel begint bij ca. 4500 toeren. De motor is begrenst tot 6500 RPM.
Met een normaal rijgedrag en goed afgestelde motor en gesynchroniseerde carburateurs, moet je 1 op 15 verbruik halen. Dus 300 km met een 20 liter tank inclusief 5 liter in de reserve stand.
De Valkyrie heeft een vermogen van ruim 100 PK en koppel van 135 NM en is voor een motor met dit gewicht nog redelijk sportief te rijden. Met enige moeite kun je hem nog op het achterwiel krijgen met optrekken.
Tijdens het schakelen hoor je een 'clunk'. Dat is normaal en komt doordat de tandwielen van de versnellingsbak niet zijn afgevlakt.
Ook kan het zijn, dat je rond de 90 km/h een soort fluittoon hoort. Ook dat is normaal.
Met scherm kun je (op de Autobahn) snelheden van 190-200 km/hr halen, als je dat wilt. Het verbruik is dan wel navenant natuurlijk.
De motor is bijzonder stabiel en hangt goed in zijn rubbers, je kunt een euro op zijn kant op de cilinders zetten zonder dat hij omvalt met starten en accelereren.
De rechte zithouding is misschien even wennen maar je zult merken dat het veel comfortabeler zit, ook op langere afstanden.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen. Wellicht kun je sommige zaken gebruiken om wat te onderhandelen.
Veel succes en laat svp ook weer eens van je horen als je een Valkyrie hebt gekocht

-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: vr 24 mei 2024, 21:31
Re: Nieuw hier
Mooie foto Beer!
Ik kan me herinneren dat ik die combinatie ooit samen met Hanne tot drie keer toe heb ingehaald op de Duitse snelweg
Ik kan me herinneren dat ik die combinatie ooit samen met Hanne tot drie keer toe heb ingehaald op de Duitse snelweg
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 21 apr 2025, 10:00
Re: Nieuw hier
Dit gaat me geweldig helpen in mijn zoektocht. Dank je wel Eric!
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: vr 24 mei 2024, 21:31
Re: Nieuw hier
Je bedoelt waarschijnlijk Beer 

-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 21 apr 2025, 10:00
Re: Nieuw hier
Natuurlijk ˋbedoel ik Beer´
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 21 apr 2025, 10:00
Re: Nieuw hier
Oké mensen, vandaag is het zover ik ga naar Almere om een Valkyrie te bekijken. Heb er aardig wat gezien op het internet en deze is overgebleven nadat de andere om verschillende redenen zijn afgevallen. Ben benieuwd.