Regels voor het samen rijden

Moderators: Ivo, Beer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Linsmins
Berichten: 1358
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 19:18
Locatie: Gemert

Regels voor het samen rijden

Bericht: # 2218Bericht Linsmins »

N.a.v. het ongeval in Engeland en ervaringen met andere groepen motorrijders, vind ik dat we eens moeten nadenken over het rijden met groepen en het systeem dat we dan op kuispunten en rotondes gebruiken.

Er is dzz een goede oplossing voor:
De persoon achter de voorrijder gaat op een kruispunt of rotonde altijd langs de kant van de weg staan met zijn motor in de richting van de rij route (of knipperlichten in de juiste richting), behalve als er rechtdoor wordt gereden
Bij binnendoor wegen is het verstandig om dan aan de overkant van de (in te rijden) weg te gaan staan met de neus in de goede richting.
Zorg dat je goed zichtbaar bent voor zowel de groep als het overige verkeer.
De wegen worden dus niet afgezet
Indien je de weg hebt aangegeven, sluit je weer achteraan (voor de achterste motor). Iedereen komt zo aan de beurt en er wordt niet meer ingehaald om naar voren te rijden, ook niet door marshallers.
Dit heeft de volgende voordelen:
a. Iedereen houdt zich aan de verkeersregels en wordt gedwongen om bij een kruispunt zelf uit te kijken;
b. Er zullen gaten vallen. De groep rijdt altijd rechtdoor, tenzij je op een kruispunt een motor ziet staan. Je moet dan die kant op. Het inhalen van de groep wordt dus overzichtelijker;
c. Er wordt niet meer ingehaald. Het kan natuurlijk wel dat iemand wil filmen of zo;
d. Iedereen rijdt dus altijd op verschillende plaatsen in de groep en schuift telkens verder naar voren.

Noot:
Er wordt nooit ingehaald. Uw voorganger verwacht dit niet en kijkt op dat moment misschien niet in zijn spiegel;
Iedereen houdt afstand, dit geldt vooral op smalle, bochtige wegen met tegenliggers.
Iedereen houdt zich aan de voorgeschreven snelheid; het is de taak van de voorrijder om achterliggers de mogelijkheid te geven om een gat dicht te rijden.

Ik stel voor dat we vanaf nu dit systeem voortaan hanteren en evalueren.
Chapter Rep
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 277
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 22:00
Locatie: Gorredijk

Re: Regels voor het samen rijden

Bericht: # 2219Bericht Ivo »

Even als toevoeging hierop.

Dit systeem heet het follow-up syteem (google is je beste vriend).
http://www.gerritspeek.nl/motor/gs-moto ... ow-up.html

De wegen worden dus niet geblokkeerd en degene die de weg wijst hoeft dus ook niet voor politieagentje te gaan spelen.
Laatst gewijzigd door Ivo op do 28 aug 2014, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Ivo
VRCC: 34034
Gebruikersavatar
Cyrre
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:34

Re: Regels voor het samen rijden

Bericht: # 2221Bericht Cyrre »

Beer, een vraagje…

Ik weet niet hoe groot de groep zal zijn op Henny's Memorial Ride.
Is het follow-up systeem dan al van toepassing?
Het lijkt me een goed systeem maar dan moet iedereen het voor 100% toepassen natuurlijk.
Het is net iets anders dan Roadmaster Stef z'n systeem waarbij diegene die ziet dat hij niet meer
gevolgd wordt bij niet rechtdoorrijden de achterkomenden opwacht.
Ik denk toch dat het zoiets was. :?
Misschien is het geen slecht idee om bij wie dat wil de route in de GPS te laden.
Dan kunnen de motorrijders met GPS ingrijpen als het toch eens verkeerd loopt.
Het hoeft niet per se maar als je wil mag je me de route doorsturen.
Ik gebruik een Zumo 550.
Tot zondag,
Gebruikersavatar
Jos Knols
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 19:53
Locatie: Heerlen

Re: Regels voor het samen rijden

Bericht: # 2224Bericht Jos Knols »

Beer schrijft in de eerste zin dat we er eens over moeten nadenken, dus ik neem aan dat e.e.a. nog open staat voor discussie :) : Als ik het goed begrijp stopt in Beer's systeem altijd iemand, bij elke hoek.
Ik vind persoonlijk dat het systeem zoals Stef het hanteert een doorontwikkeling is van de manier die Beer beschrijft. Het verschil is dat in Beer's opzet bij elke afslag iemand gaat stil staan, terwijl in Stef's systeem dit alleen gebeurd als dit noodzakelijk is. Verder is het naar mijn idee een voordeel dat de volgorde van rijders in Stef's systeem gelijk blijft terwijl in het door Beer beschreven systeem de groep constant een andere volgorde krijgt. Dit geeft meer onrust, en bovendien wil je normaliter de minst ervaren rijders voorin hebben en houden. ( dit laatste kun je uiteraard ondervangen door een aantal posities voorin vrij te stellen van het stoppen)
Verder denk ik dat er ook aandacht moet zijn voor de positie op de rijbaan: het consequent 'verspringen' en ook in die positie blijven rijden zorgt er voor dat de groep zo compact mogelijk blijft terwijl er toch voldoende remafstand is. In de praktijk zie je dat dit nogal eens een aandachtspuntje is bij sommigen...
Gebruikersavatar
Linsmins
Berichten: 1358
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 19:18
Locatie: Gemert

Re: Regels voor het samen rijden

Bericht: # 2225Bericht Linsmins »

Allen,

Bedankt voor jullie gedachten en inbreng. Dat was ook de bedoeling :D
Het komt er inderdaad ook op neer dat bij ieder kruispunt iemand moet stoppen en dat de positiewisselingen een onrustigere tocht veroorzaken.
Ik denk dat we de soep ook niet perse zo heet moeten eten. Alles hangt af van de grootte van de groep, de ervaring van de deelnemers en de situatie op de weg.
Het stoppen lijkt me ook een kwestie van gezond verstand. Als je een kruispunt nadert, is het altijd verstandig om in je spiegels te kijken. Als je dan ziet dat de groep bij elkaar zit en er geen verkeer op de weg te verwachten is, kun je gewoon mee doorrijden. Dit zal het geval zijn bij landwegen, etc. Kun je de groep niet overzien of bij twijfel of er al-of-niet verkeer is te verwachten, zou ik stoppen. Het stoppen is meer bedoeld om een uiteengevallen groep weer bij elkaar te krijgen. Bij een druk kruispunt, rotonde of stoplicht zal dit het geval zijn. We moeten ons wel realiseren dat we een grotere druk leggen op de deelnemers als we niet consequent zijn. Mijn ervaring met het systeem is, dat dit de groep alerter (en dus veiliger) houdt. Maar dat is heel persoonlijk, dat geef ik toe.
Het grote punt is, dat ik eigenlijk af wil van het afzetten van de weg en het passeren van marshallers. Dat eerste is, in NL althans, illegaal en daar krijgen we vroeg of laat een keer last mee.
E.e.a. zal het beste in de praktijk tot uiting komen. Ik stel daarom dus voor om het a.s. zondag eens te proberen. We kunnen dan na afloop over het systeem praten.
Ik wil hier zeker niet beweren dat het nieuwe systeem zaligmakend is. Daar heb ik overigens ook niet genoeg ervaring mee. Van mij moet niets, maar ik denk dat we een mogelijk veiliger manier van rijden tenminste een paar keer moeten uitproberen. We kunnen ook een tussenweg vinden met het systeem van Stef. Het verschil is dan dat niet de eerste rijder, maar de rijder die ziet dat er niemand meer achter hem/haar rijdt, stopt bij een kruispunt. Dat legt minder druk op het systeem. Dan blijft alles bij het oude, alleen worden de wegen op de kruispunten voortaan niet meer afgezet. Wat vinden jullie?
Chapter Rep
Gebruikersavatar
Cyrre
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:34

Re: Regels voor het samen rijden

Bericht: # 2228Bericht Cyrre »

Ook nog wat brainstormen van mijnentwege, :idea: :mrgreen:

Gelijk welk systeem er gebruikt wordt, Ik zal ze maar Stef's of Beer's z'n systeem noemen,
ze kunnen niet gemengd worden. Anders ontstaat er verwarring met verkeerd rijden tot gevolg.
Er zijn aan beide voor- en nadelen. Er is misschien meer onrust bij Beer's systeem maar ook meer duidelijkheid en zekerheid.
In theorie staat er dan altijd iemand waar er moet afgeslagen worden. Bij Stef's systeem is dit niet zo.
Een vb. De laatste van een los groepje denkt dat de achterkomenden hem in de verte zien afslaan en rijdt door.
Die zien dit niet, gevolg, al de rest rijdt verkeerd.
Het is ook wel zo dat het niet evident is om aan iedere afslag dichtbij een mannetje neer te poten.
Soms zal er geen plaats zijn, is het verboden of is het verkeersonveilig.
Persoonlijk pleit ik om bij zoveel mogelijk mensen de route in de GPS te laden.
Die kunnen altijd ingrijpen als het verkeerd loopt.
Is de groep GPS-rijders in verhouding tot de anderen niet zo groot dan kunnen ze een opvallend hesje dragen. Kleurtjes genoeg.
Alhoewel, in deze moderne tijden heeft iedereen toch wel al een GPS zeker? :o :)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 277
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 22:00
Locatie: Gorredijk

Re: Regels voor het samen rijden

Bericht: # 2230Bericht Ivo »

Samen met Beer heb ik 14 augustus dit systeem voor het eerst mogen ervaren. Ik vond het persoonlijk leuk om iedere keer op een andere positie in de groep te rijden. Het systeem zorgt er overigens wel voor dat je wel iedere keer achter dezelfde bestuurder zit en dat degene die achter je rijd ook steeds dezelfde is, afgezien van 2de en eennalaatste positie.
In een groep rijden is zowieso meer inspannend dan alleen rijden.
Als we dit gaan toepassen moet dit wel consequent gebeuren, anders weet straks niemand nog waar hij / zij aan toe is.
Wat ik wel als heel groot voordeel zie, is dat het de voorrijder heel erg ontlast en dat gevaarlijke situaties worden voorkomen, zonder de verkeersregels te overtreden.
Met vriendelijke groet,

Ivo
VRCC: 34034
roadmaster stef
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 20:04

Re: Regels voor het samen rijden

Bericht: # 2242Bericht roadmaster stef »

helaba,

Nu ik terug in het land ben heb ik ook tijd om te reageren :D

Wel ik kan maar uit ervaring spreken met mijn eigen systeem wat ik toch al vele jaren toe pas met verschillende samenstellingen.
Het punt is dat het afhankelijk van het gebied het maar een enkele keer voorvalt dat iemand moet wachten op een kruispunt en bij Beer zijn systeem bij ieder kruispunt iemand naar een veilige plek moet zoeken.
Dus al bij al valt het wel mee en zeker als de voorrijder de boel ook een beetje in de gaten houd en zijn snelheid soms een beetje aanpast.
En yep het is een kwestie van de rust in de groep te houden en omdat ik weet uit ervaring weet dat het niet altijd evident is om te stoppen op een kruispunt en zeker niet als er ook nog een groep moet passeren.
Ik zou zeggen gewoon even een paar keer uitproberen en zien wat het beste lukt.

Grzzzzzzzzzzzzz Stef
Plaats reactie