Lichtschakelaar defect

Moderators: Ivo, anthony

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 19 sep 2018, 21:03
Locatie: Brielle a/d Maas

Lichtschakelaar defect

Bericht: # 5978Bericht DonvanVliet »

Mijn zekering knalt er steeds uit. Ik heb de lamp eruit gehaald en ook de passeerlichten. Als ik de schakelaar op groot licht is het prima. Zet ik hem terug op dimlicht dan brandt de zekering door. Zijn die schakelaars te repareren ofwel te koop.
Gebruikersavatar
Linsmins
Berichten: 1356
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 19:18
Locatie: Gemert

Re: Lichtschakelaar defect

Bericht: # 5980Bericht Linsmins »

Hoi Donvan Vliet,

Let wel, ik ben geen monteur.
Ik zou eerst met de eenvoudigste oplossing beginnen.
Kijk of een van de 3 elektrische leidingen van de schakelaar niet ergens bloot ligt en sluiting maakt. bv in de schakelaar zelf of verderop in de opening achter van de koplamp, die heeft nogal een scherpe rand. Of in de koplamp zelf. Helemaal volgen en controleren.
Als dat niet zo is kan de sluiting kan zitten in de hi/lo beam switch, de start switch of je relais (volgens het elektrisch schema loopt deze schakelaar niet via een relais, hij kan dus dmv de start switch 'verbranden' ) of de aansluiting bij de lamp zelf.

Alle schakelaars zijn van binnen uit te demonteren.
Schakelaar behuizing van onder met 2 bouten losschroeven en openklappen.
Schakelaar mechanisme losmaken (let goed op hoe alles zat, soms zitter er veertjes en kogeltjes bij)
Reinigen met bv wasbenzine, droog blazen, opnieuw invetten en in elkaar zetten.

De hi/lo schakelaar heeft 3 contactjes (LO - HL2 en HI) en 3 leidingen.
WIT (LO) - naar de lamp
BLAUW/WIT (LO en HL2)- naar de starter switch via een plugje
BLAUW (HI) - naar het indicatie lampje via 2 stekkerdozen

Ik heb voor je gezocht maar ik kan geen nieuwe schakelaar mechanismes te koop ontdekken. Alleen het hele huis met alles erop.
Tenslotte kun je bij Hans Huijbers in Best misschien wel een los schakelaar mechanisme kopen als je denkt dat het daaraan ligt 0499 390 837
Of kijk eens of die van de Goldwing GL1500 hetzelfde is. Dan kun je beter naar Bikers Best in Renswoude bellen 0318 574575
Chapter Rep
Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 19 sep 2018, 21:03
Locatie: Brielle a/d Maas

Re: Lichtschakelaar defect

Bericht: # 5981Bericht DonvanVliet »

Het is inderdaad vreemd. Als ik met contact aan naar high beam schakel is het ok. Schakel ik dan terug naar dimlicht...pats zekering er uit. Ik vermoed de stuurschakelaar daardoor. Ik zal hem wel eens openmaken van de week en inspecteren. Je hoort er nog van.
Gebruikersavatar
Jos Knols
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 19:53
Locatie: Heerlen

Re: Lichtschakelaar defect

Bericht: # 5982Bericht Jos Knols »

Een sluiting in de schakelaar lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Daar zit nl. normaal gesproken geen massa in... Ik zou eerst alle andere opties, idd zoals Beer schrijft, de bedrading controleren, met name op potentiele 'snijpunten'...
Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 19 sep 2018, 21:03
Locatie: Brielle a/d Maas

Re: Lichtschakelaar defect

Bericht: # 5983Bericht DonvanVliet »

Opgelost. De vorige eigenaar of eigenaren heeft die 3 draadjes zitten solderen in die schakelaar. Zo ziet het er in ieder geval uit. Er zat nogal een bonk soldeer in die ietwat contact maakte met 1 van de andere draadjes. Eea gefatsoeneerd en de zekering blijft er nu in als ik schakel naar groot licht en andersom. Ik zag wel dat mijn passeerlichten met van die ouderwetse verbindingsblokjes zijn verbonden aan het dimlicht. Zou dat niet teveel vermogen zijn voor die dunne draadjes.
Gebruikersavatar
Linsmins
Berichten: 1356
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 19:18
Locatie: Gemert

Re: Lichtschakelaar defect

Bericht: # 5984Bericht Linsmins »

Mooi dat je het hebt gevonden DonvanVliet,
Als je toch bezig bent, zou ik de draadjes netjes aan elkaar verbinden met een 12V plugje of solderen en isoleren met krimpkous
Ongelooflijk hoe sommige mensen blijkbaar hun motor mishandelen
Chapter Rep
Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 19 sep 2018, 21:03
Locatie: Brielle a/d Maas

Re: Lichtschakelaar defect

Bericht: # 5985Bericht DonvanVliet »

Ja inderdaad want ze maken er soms echt een zooitje van.
Zoals op onderstaande afbeelding zit er in mijn koplamp. Als je ergens storingen van wil krijgen zijn het die blokjes wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie