Valkyrie Riders Cruiser Club
Moderator: Beer
Valkyrie Riders Cruiser Club
VRCC Lowlands is een van de 20 Europese Valkyrie Chapters en bestrijkt de Benelux.
Alle Chapters vallen onder de VRCC USA. Verder zijn er Valkyrie Clubs in Japan, Nieuw Zeeland en Australie.
Dat is geen organisatie op papier, we houden regelmatig contact met elkaar.
Mission Statement
De Valkyrie Riders Cruiser Club is opgericht om de Honda Valkyrie rijders samen te brengen en hun kennis en ervaringen over deze geweldige motor te delen.
Simpel, zonder structuur en waar andere motorrijders ook worden gerespecteerd. Het gaat er ons niet om wat je rijdt als je maar rijdt.
Lidmaatschap van de Valkyrie Riders Cruiser Club is gratis en bedoeld voor iedereen die op een Honda Valkyrie/Rune rijdt of er een wil aanschaffen.
De partners van Valkyrie rijders zijn automatisch lid van de club.
De reden voor het gratis lidmaatschap is dat de oprichters de controle over de club, de website en de activiteiten kunnen behouden zonder betaalde lidmaatschapsdictaten en -verwachtingen.
De VRCC concurreert niet met andere clubs en staat open voor alle leden en alle potentiële Honda Valkyrie rijders. Het staat hun vrij om om berichten te plaatsen, inclusief die van andere Valkyrie clubs of organisaties of evenementen.
Er is dus geen hierarchie, bestuur en redactie binnen de club, iedereen is gelijk en wordt gerespecteerd, ongeacht aanzien, religie, politieke gezindheid en sexuele geaardheid.
Omdat er geen lidmaatschapsgeld wordt geheven is er geen clubblad en worden tochten en/of evenemenenten door de leden zelf belangenloos georganiseerd.
Alles gebeurt dus 'bottom-up' in plaats van 'top down'.
Ook de website is van- en voor iedereen en dient voor het afspreken van tochten en uitwisselen van informatie.
Momenteel zijn er ca. 290 Valkyrie rijders uit Nederland en Belgie die zich hebben geregistreerd bij de club.
Verder zijn er twee VRCC Lowlands representatives, Beer van Huet en 'roadmaster' Stefan Martens. Beer verzorgt tevens de website info@vrcc.nl
Tenslotte modereren Ivo Lepes en Anthony van den Bossche het forum.
Om actueel te blijven word je automatisch verwijderd als je een jaar lang geen bezoek hebt gebracht aan de website.
Korte historie
Ontstaan van de Valkyrie door Fred Rau, een persoonlijke vriend van Joe Boyd.
Tussen 1997 en 2003 produceerde Honda de Flat 6 Valkyrie, die door de media al snel tot ‘cruiser of the decade’ werd uitgeroepen. Je vindt documentatie over de motor in het forum.
Honda heeft de Valkyrie helaas nooit met het soort enthousiasme op de markt gebracht zoals vaak bij andere motoren in hun assortiment.
De Valk was namelijk het geesteskind en ‘baby’ van een man bij Honda, die er echt voor ‘ging’.
Hij heette Joe Boyd, maar bij Honda noemden ze hem "GL Joe", vanwege zijn liefde voor Gold Wings. De meerderheid van de marketingexperts bij Honda geloofde nooit dat het Valkyrie-concept zou werken, maar Joe gebruikte zijn aanzienlijke invloed en persoonlijke charisma om het project door te zetten. En natuurlijk werd de Valk een succes. Nooit een groot succes, maar toch een succes.
Omdat Joe had bewezen dat zoveel mensen ongelijk hadden, waren diezelfde mensen terughoudend om te helpen bij de promotie van de Valkyrie. Niet dat ze het opzettelijk hebben gedwarsboomd, maar het project heeft nooit de volledige steun gekregen die het verdiende, alleen maar omdat Joe op zoveel tenen had getrapt in zijn enthousiasme en doorzettingsvermogen om de Valkyrie te realiseren.
Rond de tijd dat de nieuwe 1800 GL werkelijkheid werd, kwam Joe om het leven op een CBR600F4 bij een tragisch ongeval op de Honda-testbaan met een andere Honda top ontwerper, Dirk Vandenberg.
Met zijn dood stierf ook de belangrijkste motiverende kracht achter het Valkyrie-project.
Als Joe nog zou hebben geleefd, had Honda nu een geheel nieuwe, radicale Valkyrie 1800 in het assortiment. Niet de Rune, hoe geweldig deze motor ook is, maar iets veel praktischer en betaalbaarder.
De Valk had dan ook nu rondjes gedraaid om alle huidige V-Twin motoren.
Bovendien kan er een vrijwel onbeperkte hoeveelheid aanpassingen aan worden gedaan waardoor er geen een hetzelfde uitziet.
CBR600F4
De Honda CBR600F4 was een sportmotor die tussen 1999 en 2000 door Honda werd geproduceerd. Het was de laatste van de CBR600-serie met een carburateur.
De woorden "Dedicated to Super Evaluators Dirk Vandenberg and Josef Boyd" zijn in reliëf gedrukt aan de binnenkant van de bovenkuip van de Honda CBR600F4.
Deze inscriptie is gemaakt omdat twee senior productontwikkelaars van Honda R&D zijn omgekomen tijdens de laatste tests van dit model.
Vaak wordt een radicale of interessante nieuwe motor ontwikkeld omdat één persoon, met invloed, ‘drive’ en passie hem gebouwd wil hebben en zijn gewicht achter het project zet. Dat was het geval met Joe Boyd en de Valkyrie.
Dat was ook het geval met de Rune, die VP Ray Blank bij Honda als zijn "beschermengel" had. Je zou hetzelfde kunnen zeggen van Pierre Terblanche en de Ducati 999.
Of dergelijke motoren een ontwerp-, marketing- of financieel succes zijn, is niet echt relevant, denk ik. Wat belangrijk is, is dat er in de branche soms dergelijke dingen kunnen gebeuren, en dat ze de grenzen verleggen. Echte innovatie komt zelden voort uit een besluit van een commissie of bestuursvergadering.
De Valkyrie werd door de Goldwing gemeenschap niet bepaald met open armen ontvangen.
In de VS werd een onderafdeling van de Gold Wing Road Rider Association [GWRRA] opgericht voor GWRRA-leden die ook op een Valkyrie reden. Ze werden ‘getolereerd’, maar dat was het dan ook. Het maakte iedereen zo kwaad dat ze hun eigen club, later de VRCC begonnen.
In Europa werd de GL 1500C Valkyrie pas in 2014 erkend door de Goldwing European Federation (GWEF), toen de GW Valkyrie werd geïntroduceerd.
Alleen bij de Australian Wing Riders Association werden de Valkyrie-eigenaren/rijders als volwaardige leden geaccepteerd.
Na een periode waarbij er in de VS een aantal lokale Valkyrie clubs waren ontstaan, besloot Gale Scalzi (oZ), een grafische ontwerper uit California in 1998 een Valkyrie website en -club op te richten omdat er op het internet weinig informatie over te vinden was.
Dit werd weldra een enorm succes, niet in de laatste plaats door het eerste lid, Lamont Bryden.
Deze man reed de hele VS af op zijn Valkyrie en had het vermogen in zich om iedereen enthousiast te maken. Binnen enkele maanden sloten tienduizenden Valkyrie rijders zich bij de VRCC aan. Het forum werd – en is nog steeds een van de meest levendige motor forums, die ik ken. Dat zorgde er ook voor dat de Valkyrie een van de best gedocumenteerde motoren door de rijders zelf, werd.
Door deze enorme toename werden er in elke staat van de VS Chapters opgericht, die in nauw contact stonden met de oprichters.
Voor het gemiddelde VRCC-website lid en forumlezer was oZ meer op de achtergrond actief, terwijl Lamonster zeer zichtbaar was en altijd op zoek was naar publiciteit. Ze vulden elkaar goed aan.
In een forum artikel wordt de VRCC beschreven als een verzameling prettig gestoorde ‘maniakken’ met een gemeenschappelijk enthousiasme voor de Valkyrie. Alles draait om een cultuur en een gemeenschap rond deze geweldige motor waar ze elkaars interesse delen. De leden zijn van alle rangen en standen en hebben één ding gemeen, hun passie voor de Valkyrie. Het is iets dat verder gaat dan ras, nationaliteit, religie en politiek en echt verbazingwekkend om te zien hoe goed deze anders totaal verschillende mensen met elkaar overweg kunnen.
Als je meer wilt weten over de VRCC, is er een uitgbreid (engelstalige) artikel over geschreven http://www.valkyrieforum.com/bbs/index. ... 708.0.html
Ook in Europa vond de Valkyrie snel zijn weg en werden er, in navolging van de VS, door ieder land Chapters opgericht. In de Benelux was dat de VRCC Benelux, in 2000 opgericht door Walter Melchers. De huidige ‘representatives’, Stefan en Beer, zaten toen met enkele anderen al in het bestuur. De website is inmiddels inactief maar nog in de lucht. http://www.valkyrieriders.com/benelux/
Walter reisde naar de Daytona Bike Week om daar te spreken met de VRCC leden en organiseerde in 2001 en 2003 een internationaal Valkyrie Treffen in Heerlen, wat een groot succes werd. Daarnaast werden er regelmatig tochten georganiseerd.
Hij wilde echter met de club commerciële doelen nastreven met betalende leden. Daardoor viel het VRCC Benelux bestuur in 2004 uiteen en de club was na 2008 niet meer actief. Er werd niet meer landelijk, maar in aparte groepjes of alleen gereden.
De contacten met andere Chapters in het buitenland bleven echter doorgaan.
Omdat ze vonden dat de machtige Valkyrie een website en club verdiende, besloten Beer en Stefan in 2008 opnieuw een VRCC Lowlands op te richten, die tot op heden actief is.
Als grotere wapenfeiten kan o.a. het internationale Valkyrie Treffen in 2016 in Houffalize https://www.flickr.com/photos/beer1952/ ... 9209559000, verschillende bijzonder geslaagde weekends in Raalte, Normandie in 2019 https://www.flickr.com/photos/beer1952/ ... 0823680738 en de UK Birthday Bash in 2022 https://www.flickr.com/photos/beer1952/ ... 0302039016 met de club worden genoemd.
Als eerbetoon aan de gesneuvelde militairen, wordt er bij het monument in Bastogne een korte toespraak gehouden tijdens het Lowlands Treffen in Houffalize