Beste valkeniers, ik heb een tijdje geleden ewn nieuwe cardanas moeten laten plaatsen omdat ik ineens bij een stoplicht niet meer weg kwam (ik weet, een bekend probleem). Toen bleek dat de afdichtingsring los om de as had gedraaid wn dus al het vet verdwenen was.
Nu wil ik een grote tocht gaan maken maar vertrouw de zaak niet. Telkens als ik gas terug neem (en ook als ik dan weer gas geef) hoor ik een "tak". (een flinke klap zeg maar). Nou kan het zijn dat dat altijd zo is maar dat het me nu pas opvalt omdat ik die eerdere pech had.
Bottom line is dat ik die tocht niet aandurf. Kunnen jullie me vertellen of die "tak" er gewoon bij hoort of heb ik na nog geen 1000 km weer een nieuwe cardanas nodig.?
Cardan
- Beer
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: do 15 nov 2012, 19:18
- Locatie: Gemert
Re: Cardan
Dat hoort niet.
Ik zie maar een oplossing en dat is het achterwiel er weer af halen en inspecteren.
De hele aandrijflijn heeft maar een paar losse, bewegende koppelingen of die in elkaar grijpen.
In het wiel zelf de krans/flens (final driven flange) en daarachter de rubbers (damper rubbers).
De aandrijf as aan beide zijden.
En de kruiskoppeling
Andrijf lijn

Flange en rubbers

As

Niet vergeten om 3 (drie) rubber O-ringen te vervangen http://www.valkyrieriders.com/shoptalk/ ... O-Ring.htm
En voor de flange 60% MSO2 pasta (dus geen vet) te gebruiken.
Als je er zelf liever niet aan begint, kan ik Hans Huijbers aanbevelen https://www.hanshuijbersmotoren.nl/
Professionele monteur, hij rijdt zelf ook Valk, is clublid en al 20 jaar de enige echte specialist op Valkyrie gebied
De 'normale' Honda dealers hebben geen ervaring (meer) met Valkyries, mogelijk is dat de oorzaak.
Ik zie maar een oplossing en dat is het achterwiel er weer af halen en inspecteren.
De hele aandrijflijn heeft maar een paar losse, bewegende koppelingen of die in elkaar grijpen.
In het wiel zelf de krans/flens (final driven flange) en daarachter de rubbers (damper rubbers).
De aandrijf as aan beide zijden.
En de kruiskoppeling
Andrijf lijn


Flange en rubbers


As


Niet vergeten om 3 (drie) rubber O-ringen te vervangen http://www.valkyrieriders.com/shoptalk/ ... O-Ring.htm
En voor de flange 60% MSO2 pasta (dus geen vet) te gebruiken.
Als je er zelf liever niet aan begint, kan ik Hans Huijbers aanbevelen https://www.hanshuijbersmotoren.nl/
Professionele monteur, hij rijdt zelf ook Valk, is clublid en al 20 jaar de enige echte specialist op Valkyrie gebied

De 'normale' Honda dealers hebben geen ervaring (meer) met Valkyries, mogelijk is dat de oorzaak.
Chapter Rep
- victorvalk
- Berichten: 32
- Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 14:10
Re: Cardan
Dank voor de duidelijke uitgebreide informatie. Gezien de complexiteit denk ik toch dat ik naar naar Hans ga. Sleutelen aan een valk is lastig zonder middenbok en hij moet ook afgesteld worden. Kan Hans ongetwijfeld oik beter dan ik. Hoop niet weer dezelfde as want die zit er nog geen 1000 km in.
Sowieso vind ik deze problemen vreemd met 50.000 op de teller. Misschien was ie toch teruggedraaid toen ik hem kocht.
Sowieso vind ik deze problemen vreemd met 50.000 op de teller. Misschien was ie toch teruggedraaid toen ik hem kocht.
- victorvalk
- Berichten: 32
- Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 14:10
Re: Cardan
Opgelost, was de kruiskoppeling. Nog pas kkeine speling maar dus al voelbaar. Hans heeft de boel gefixt en gelijk.distribtieriem vervangen samen met afstelling en wat klein onderhoud. Loopt weer als een naaimachientje