Cardan

Moderators: Beer, Ivo

Plaats reactie
victorvalk

Cardan

Bericht: # 7512Bericht victorvalk »

Beste valkeniers, ik heb een tijdje geleden ewn nieuwe cardanas moeten laten plaatsen omdat ik ineens bij een stoplicht niet meer weg kwam (ik weet, een bekend probleem). Toen bleek dat de afdichtingsring los om de as had gedraaid wn dus al het vet verdwenen was.

Nu wil ik een grote tocht gaan maken maar vertrouw de zaak niet. Telkens als ik gas terug neem (en ook als ik dan weer gas geef) hoor ik een "tak". (een flinke klap zeg maar). Nou kan het zijn dat dat altijd zo is maar dat het me nu pas opvalt omdat ik die eerdere pech had.

Bottom line is dat ik die tocht niet aandurf. Kunnen jullie me vertellen of die "tak" er gewoon bij hoort of heb ik na nog geen 1000 km weer een nieuwe cardanas nodig.?
Linsmins

Re: Cardan

Bericht: # 7514Bericht Linsmins »

Dat hoort niet.
Ik zie maar een oplossing en dat is het achterwiel er weer af halen en inspecteren.
De hele aandrijflijn heeft maar een paar losse, bewegende koppelingen of die in elkaar grijpen.
In het wiel zelf de krans/flens (final driven flange) en daarachter de rubbers (damper rubbers).
De aandrijf as aan beide zijden.
En de kruiskoppeling

Andrijf lijn
Afbeelding Afbeelding

Flange en rubbers

Afbeelding Afbeelding

As

Afbeelding Afbeelding



Niet vergeten om 3 (drie) rubber O-ringen te vervangen http://www.valkyrieriders.com/shoptalk/ ... O-Ring.htm

En voor de flange 60% MSO2 pasta (dus geen vet) te gebruiken.

Als je er zelf liever niet aan begint, kan ik Hans Huijbers aanbevelen https://www.hanshuijbersmotoren.nl/
Professionele monteur, hij rijdt zelf ook Valk, is clublid en al 20 jaar de enige echte specialist op Valkyrie gebied :D
De 'normale' Honda dealers hebben geen ervaring (meer) met Valkyries, mogelijk is dat de oorzaak.
victorvalk

Re: Cardan

Bericht: # 7515Bericht victorvalk »

Dank voor de duidelijke uitgebreide informatie. Gezien de complexiteit denk ik toch dat ik naar naar Hans ga. Sleutelen aan een valk is lastig zonder middenbok en hij moet ook afgesteld worden. Kan Hans ongetwijfeld oik beter dan ik. Hoop niet weer dezelfde as want die zit er nog geen 1000 km in.

Sowieso vind ik deze problemen vreemd met 50.000 op de teller. Misschien was ie toch teruggedraaid toen ik hem kocht.
victorvalk

Re: Cardan

Bericht: # 7530Bericht victorvalk »

Opgelost, was de kruiskoppeling. Nog pas kkeine speling maar dus al voelbaar. Hans heeft de boel gefixt en gelijk.distribtieriem vervangen samen met afstelling en wat klein onderhoud. Loopt weer als een naaimachientje
MohKraats

Re: Cardan

Bericht: # 7594Bericht MohKraats »

Bij het omleggen van een nieuwe band, wordt je geacht ook al de spiebaan verbindingen weer stevig in het vet te zetten.
Dat wordt nogal eens vergeten (helaas zelf die ervaring gehad bij Anbergen in Slagharen) :x
Voor een werkplaats is tijd geld, en wordt die extra zorg graag overgeslagen.
Dan kunnen die spiebanen heel hard slijten.
De Valk heeft achter wat extra zorg nodig als een willekeurige motor.

Greez,
Moh
Linsmins

Re: Cardan

Bericht: # 7597Bericht Linsmins »

Honda schrijft voor dat je sommige delen moet invetten met 60% Moly pasta. Dus niet met gewoon MSO2 vet.
Veel dealers hebben dat niet in huis en gebruiken dan vet.
Iets om op te letten😊
Wat ook vaak wordt vergeten, zijn drie nieuwe rubber O-ringen.
http://www.valkyrieriders.com/shoptalk/ ... O-Ring.htm
MohKraats

Re: Cardan

Bericht: # 7598Bericht MohKraats »

Plaats reactie