Op deze zonovergoten 1e mei trof ik Henny en Janni, Harry, Henk en Robert en Antoinette bij de Goudreinet in Veenendaal. Helaas was dit etablissement gesloten, evenals de Burger King ernaast. Dus weken we uit naar een tankstation vlakbij om ff een kopje koffie te doen. Er stond een straffe, frisse wind en we reden via een schitterende route door de Veluwe richting Hardenberg en vervolgens een heel eind over de dijk langs de IJssel. Alle bomen stonden weer volop in blad en vele stonden in bloei. Met de zon erdoor heen was het een mooi gezicht. Alleen voor de hei, vertelde Henny, moesten we in augustus zijn. Bij ‘tante Sjaan’, onze eerste pitstop werden we door Henk getrakteerd op lekkere koffie met gebak. Tante zelf was al lang ter ziele maar het personeel had er echt zin in en ook de ambiance was uitstekend. Het was maar goed dat het stevig waaide want er waren praktisch geen fietsers op de dijk, waar je 80 mag rijden. Een oversteek over de IJssel met een veerpontje gemaakt (Harry bedankt voor het voor je rekening nemen van de kosten) en bij het museum in Raalte aangekomen, maakten we kennis met Max, die ons zou rondleiden. Joop stond al te wachten en liet nog ff zijn laatste modificaties aan de benzinemeter en een zelfgemaakte, empirische grafiek zien. Hij had de gevoeligheid van de druksensoren verhoogd en de kolom met brandstof in de tank verder aangepast. Ik ben ervan overtuigd dat het hem gaat lukken. Joop had een heuse rondleiding voor ons geregeld. Echt super, Joop. Stramme Max, onze explicateur liep wat moeilijk en vertelde dat hij wat meer tijd nodig had dan anders. We besloten eerst te gaan lunchen en lieten ons op het terras in de zon aangenaam verassen door de Sallandse keuken. Het was er al aardig druk met bezoekende motormuizen van allerhande merken, waaronder een vette Zeus met zijspan. Max bleek een rappe prater en vertelde ahv zijn eigen ervaringen allerlei wetenswaardigheden over klassieke US motoren. Hij kende alle NL motorhelden en racers van vroeger persoonlijk en had vrijwel de hele wereld en vele treffens op een US oldtimer gezien. Om kort te gaan, anekdotes in overvloed. Het museum besloeg 2 verdiepingen van een voormalige boerderij en was smaakvol ingericht met uitsluitend originele US motoren vanaf 1910. Voornamelijk HD’s (vrijwel alle modellen ooit) maar ook veel Indians, Hendersons en nog 4 andere merken. We konden ook zijn werkplaats zien met de nodige uitdagingen. Een van onze foto’s laat bv zien dat bij pech onderweg, gewoon doorgereden kon worden met een cilinder uitgebouwd en een houten stokje in de olieleiding gestoken om deze te blokkeren naar de uitgebouwde cilinder. Nadat we ons een dik uur hadden zitten vergapen aan technologie van 100 jaar geleden (er is qua techniek niets nieuws onder de zon bij hedendaagse motoren alleen de uitvoering verschilt), namen we afscheid van Max en zijn museum. Harry en Henk keerden meteen huiswaarts vanwege andere verplichtingen. Op de terugweg liet Henny ons de fraaie Sallandse heuvelrug en Holterberg zien, richting Zutphen. We namen onderweg afscheid van Joop, die de andere kant op moest. De IJssel weer overgestoken bij Zutphen, besloot Henny een stuk van de geplande route af te snijden wegens tijdgebrek. Een andere keer hopelijk. Voor de A50 nam ik afscheid van Henny, Janni, Robert en Antoinette en keerde huiswaarts.
Het is een heel mooie tocht geweest met aangename pauzes in goed gezelschap. Ook bij het museum was alles door Joop uitstekend geregeld. Echt een aanrader. Ik wil Henny en Joop namens alle deelnemers hartelijk danken voor deze mooie- en gezellige motor dag. We hebben veel plezier gehad en er allemaal van genoten.
Ik wil bij deze, op alle (nieuwe) leden een beroep doen om ook eens een ritje op het forum te zetten of aan de webmaster door te geven. Het feit dat je je hebt aangemeld bij de club wil zeggen dat de Valkyrie een zekere prioriteit heeft gekregen in je vrijetijdsbesteding. De motor is het meer dan waard om op de weg gezien te worden. DOEN dus!
Beer # 7609