motor valt stil en doet niets meer

Moderator: Beer

Plaats reactie
ludo1955

motor valt stil en doet niets meer

Bericht: # 6728Bericht ludo1955 »

hoi,

een probleem is ontstaan met het stilvallen van de motor, ik denk met de zijpikkel uit te zetten viel het stil of gewoon door te stoppen kan het ook zijn,
is wel vervelend op dat moment omdat men 5 meter verder lawaai aan de gang was en dan ben je zelf verstrooid op dat moment.
ik wou terug starten maar niks deed het, reserve batterij aangekoppeld en nog start het niet, zelfs niet ronddraaien.
ik stond wel in neutraal, de zekeringen zijn goed.
heeft iemand ook zoiets voorgehad ?
F-six

Re: motor valt stil en doet niets meer

Bericht: # 6729Bericht F-six »

Doet je verlichting en claxon het wel? Zo ja, eerst het makkelijke, je hebt toch niet per ongeluk de rode noodknop uitgezet? Waarschijnlijk niet, maar toch, je zou de eerste niet zijn.
Hoor je ook geen klikken van de startmotor? Helemaal niets? Dan begin ik te denken aan de startknop. En als dat het niet is dan mogelijk het startrelais. Maar denk niet dat ik zelf wat repareer, als ik niks hoor bij het starten, dan ga ik Hans Huijbers bellen.
Linsmins

Re: motor valt stil en doet niets meer

Bericht: # 6731Bericht Linsmins »

Ik heb ook ooit eens zoiets gehad.
Accu klemmen losmaken en polen schoonmaken.
Noodstop schakelaar een paar keer bedienen.
Jiffy een paar keer in en uit zetten
Vaak ligt het aan een van deze drie zaken :D
ludo1955

Re: motor valt stil en doet niets meer

Bericht: # 6732Bericht ludo1955 »

F-six schreef: vr 05 mar 2021, 21:59 Doet je verlichting en claxon het wel? Zo ja, eerst het makkelijke, je hebt toch niet per ongeluk de rode noodknop uitgezet? Waarschijnlijk niet, maar toch, je zou de eerste niet zijn.
Hoor je ook geen klikken van de startmotor? Helemaal niets? Dan begin ik te denken aan de startknop. En als dat het niet is dan mogelijk het startrelais. Maar denk niet dat ik zelf wat repareer, als ik niks hoor bij het starten, dan ga ik Hans Huijbers bellen.
ja verlichting en claxon, pinkers werken.. neen de rode nootstop word ook nooit gebruikt en staat altijd ook aan,
startrelais heb ik verbonden met schroevendraaier tegen te houden en deze start wel maar de motor slaat niet aan.
ook de zekering van 30 is nog intakt.
ludo1955

Re: motor valt stil en doet niets meer

Bericht: # 6733Bericht ludo1955 »

Beer schreef: za 06 mar 2021, 10:51 Ik heb ook ooit eens zoiets gehad.
Accu klemmen losmaken en polen schoonmaken.
Noodstop schakelaar een paar keer bedienen.
Jiffy een paar keer in en uit zetten
Vaak ligt het aan een van deze drie zaken :D
accu in orde, nootstop schakelaar staat altijd aan, ik gebruik de sleutel om af te zetten.
jeffy meermaals in en uitgeklapt.. de start relais getest met + en - met schroevendraaier aan te raken
en motor werkt wel maar wil niet in gang schieten. dus zou de startrelais vervangen moeten worden ? om dat het niet sart met de startknop ?
dan is de vraag waarom de motor niet aanslaat.
Linsmins

Re: motor valt stil en doet niets meer

Bericht: # 6734Bericht Linsmins »

Je kunt nog een aantal kleine zaken zelf controleren.
Je moet wel de accupolen losmaken en schoonmaken, dus alleen meten is niet voldoende.
De startmotor deed het wel met een schroevendraaier dus die moet in orde zijn.
Dat duidt op een elektrisch probleem.
De startmotor loopt dus niet met de (stuur) startknop.
Handvat eraf halen ( 2 kruiskop moeren aan onderkant), choke kabel loshalen en starterknop contacten schoonmaken.
Als je een voltmeter hebt, de spanning op de contacten meten.
De noodstop schakelaar aan de andere kant een keer of 5 aan en uit zetten (ook al gebruik je hem nooit)
Draait de start motor niet, spanning van de startmotor contacten op de + en aarde meten.
Als de motor draait maar slaat niet aan, kunnen er maar twee oorzaken zijn.
Je hebt geen vonk op de bougies of er is geen/onvoldoende/slechte brandstof.
Een bougie aan linker en rechterkant eruit halen, de rand op het blok leggen en testen.
Zie je een vonk, dan blijft de brandstof over.
Vlotterkamers openschroeven (kan met een schroefje aan de onderkant van de vlotterkamer) en kijken of er benzine uitstroomt.
Kijk of de rubber vacuum slangetjes aan de achterkant van de inlaatpoorten er allemaal opzitten. Die van cilinder 5 is alleen een dopje.
De vacuum slang van cilinder 6 splits zich en een kant gaat naar de brandstofkraan. Die zuigt de benzine aan voor alle cilinders. Controleer of die niet los zit aan beide kanten.
Als dat allemaal goed is en hij loopt niet, kun je nog proberen om hem aan te duwen in zijn 2e of 3e versnelling.
Als dat niet helpt, wordt het ingrijpender :D
ludo1955

Re: motor valt stil en doet niets meer

Bericht: # 6735Bericht ludo1955 »

Beer schreef: di 09 mar 2021, 14:03 Je kunt nog een aantal kleine zaken zelf controleren.
Je moet wel de accupolen losmaken en schoonmaken, dus alleen meten is niet voldoende.
De startmotor deed het wel met een schroevendraaier dus die moet in orde zijn.
Dat duidt op een elektrisch probleem.
De startmotor loopt dus niet met de (stuur) startknop.
Handvat eraf halen ( 2 kruiskop moeren aan onderkant), choke kabel loshalen en starterknop contacten schoonmaken.
Als je een voltmeter hebt, de spanning op de contacten meten.
De noodstop schakelaar aan de andere kant een keer of 5 aan en uit zetten (ook al gebruik je hem nooit)
Draait de start motor niet, spanning van de startmotor contacten op de + en aarde meten.
Als de motor draait maar slaat niet aan, kunnen er maar twee oorzaken zijn.
Je hebt geen vonk op de bougies of er is geen/onvoldoende/slechte brandstof.
Een bougie aan linker en rechterkant eruit halen, de rand op het blok leggen en testen.
Zie je een vonk, dan blijft de brandstof over.
Vlotterkamers openschroeven (kan met een schroefje aan de onderkant van de vlotterkamer) en kijken of er benzine uitstroomt.
Kijk of de rubber vacuum slangetjes aan de achterkant van de inlaatpoorten er allemaal opzitten. Die van cilinder 5 is alleen een dopje.
De vacuum slang van cilinder 6 splits zich en een kant gaat naar de brandstofkraan. Die zuigt de benzine aan voor alle cilinders. Controleer of die niet los zit aan beide kanten.
Als dat allemaal goed is en hij loopt niet, kun je nog proberen om hem aan te duwen in zijn 2e of 3e versnelling.
Als dat niet helpt, wordt het ingrijpender :D
ik heb het gevonden: het was de startknop, even ingespoten met W40 en het werkte weer. :D
toch zekers hartelijk dank voor de info Beer en F-six ;)
Plaats reactie