(Nogmaals) E-10 en motorfietsen

Moderators: Ivo, Beer, anthony

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Linsmins
Berichten: 1358
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 19:18
Locatie: Gemert

(Nogmaals) E-10 en motorfietsen

Bericht: # 6763Bericht Linsmins »

Ter info.
Ik kwam het volgende artikel tegen 'Is E10-benzine schadelijk voor moderne motoren?"

Hoewel het artikel voornamelijk gaat over brandstofdampterugwinningsfilters, blijkt E10 ook schadelijk te kunnen zijn voor andere componenten die ook in de Valkyrie zitten. Ik heb zelf jaren zonder problemen met E10 gereden maar gebruikte wel altijd een brandstof toevoeging voor langere stilstand in de winterperiode :D
Sinds ik 98 gebruik, kom ik met mijn 20L tank zo'n 50 km verder. Kan ook met afstelling en rijstijl te maken hebben maar het verbruik is wel aanzienlijk verbeterd.


https://www.motor.nl/techniek/is-e10-be ... 06-04-2021
Chapter Rep
MohKraats
Berichten: 77
Lid geworden op: za 05 jun 2021, 11:41

Re: (Nogmaals) E-10 en motorfietsen

Bericht: # 6905Bericht MohKraats »

Volgens de Valkyrie handleiding (1998 fiets)
kan de Valkyrie zonder problemen op benzine met Ethanol toevoeging lopen.

Het is echter niet de Ethanol die schadelijk is.
Het is het vocht wat door de Ethanol aangetrokken wordt.
In dat vocht voelen zich bepaalde bacterien zich prettig.
Die bacterien scheiden een drap af die het systeem vervuild en op den duur verstopt.

En het zijn niet alleen oude voertuigen die daar last van hebben.
Een werkplaats bij mij in de buurt heeft al een paar CBF1000 s gehad (injectie machines) waarvan de benzinepomp kapot gelopen was.
Zo een pomp draait continu en pompt de benzine rond.
Nu zuigt die pomp de benzine aan uit het laagste punt in de tank, precies waar eventueel water zich verzameld.
Helaas wordt de pomp ook door de benzine gesmeerd.
Als zich teveel vocht verzameld dankzij de Ethanol, pompt de pomp veel water, en wordt hij slecht gesmeerd, krijgt las van roest en loopt kapot.
Zo een reparatie bij dat model motor koste 1000 Euro per motor, ondertussen is dat alweer meer.

Maar ook moderne auto's hebben er problemen mee.
Een kennis bij mij uit de buurt heeft een Touran van 1 jaar oud.
Die auto bleef al stil staan vanwege E10 problemen.
Het benzine systeem zat vol met drap.
Het hele systeem moest gespoeld worden (inclusief injectoren) en nieuwe filters der op.
Die meneer was hardleers en bleef E10 tanken.
Toen hij nu op vakantie ging bleef hij ergens in het buitenland alweer staan.......
Zijn grote probleem was vooral ook dat de auto vaak langere periodes stil staat.

E10 heeft al waarneembare vocht ophopingen na de eerste week van stilstand.....

Ook mijn broer, die eerste monteur is in een onafhankelijke garage komt rgelmatig problemen tegen met vervuiling door E10, ook bij jonge auto's, vooral de kleinere die vaak langer stilstaan.
Na verloop gaan ze eerst wat haperen, totdat ze helemaal niet meer willen starten.
Dan wordt het tijd voor een complete schoonmaak actie.

Door de bacterien in het vocht wat de Ethanol aantrekt vervuilt het systeem, en bij injectoren krijg je ook een aanslag die meer en meer het verstuivingsbeeld verstoord, waardoor het verbruik toe neemt en de autop beroerder loopt.
Bij carburateurs zal je ook drap krijgen in de vlotterkamer, wat op gegeven moment de boel verstopt.

En dan nog:
In Duitsland heeft men uitgebreid getest wat E10 doet met het verbruik van auto's.
Het bleek dat auto's gemiddeld ong 6% meer gebruiken ,met E10.

Dit geld niet voor de meeste motoren.
Dat komt omdat de meeste auto's de hoeveelheid geinjecteerde benzine aanpassen aan de hand van de gemeten hoeveelheid zuursteof in de uitlaatgassen.
aangezien de verbrandingswaarde van Ethanol 10% lager is als die van benzine, moet er meer E10 ingespoten worden om tot hetzelfde resultaat te komen.
Dat is dus alleen bij auto's met injectie, een katalisator en een lambda sensor.
Bij veel motoren met injectie en een lambda sensor, werkt de motor op een fixed mapping. (tot ong 2014)
De sensor heeft geen invloed op de hoeveelheid benzine.
Deze motoren zullen dus gewoon te arm lopen, en gaan wat meer haperen.

Voor motoren geld dus, dat je om een mooi lopende motor te hebben, een grote boog om E10 moet maken, omdat E10 gewoon een te arme verbranding geeft omdat de motor niet compenseerd voor de lagere verbrandingswaarde.
Dit nog afgezien van alle andere ellende.

En ook voor auto's is Ethanol de pest.

Tot slot,
Ook het garage vakblad AMT heeft hier uitgebreid over geschreven..... in dezelfde strekking.

Greez,
Moh
Plaats reactie