Motor loopt niet op alle cilinders

Moderator: Beer

Plaats reactie
Linsmins

Motor loopt niet op alle cilinders

Bericht: # 6769Bericht Linsmins »

Ik ontving het volgende bericht

beste lezers.

Heb al 20 jaar een Flat Six gekocht met 1300 km op de teller, nu net iets
meer dan 10.000 km. gaat vaak in de bus mee op vakantie naar zuid Frankrijk
om daar in de bergen te toeren.
Door omstandigheden 2 jaar niet gereden. Wilde de motor starten loopt op 5
cilinders nieuwe bougies gemonteerd nog niet goed. Vreemd de bougie van de
2de en vierde cilinder zijn zwart de andere bougie zo schoon alsof ze uit
de doos komen. Als ik iets gas geeft kan ik de bougiekappen van 1-3-5-6 las
trekken zonder veel reactie, bij 2-4 slaat de motor af. wie weet wat de
oorzaak is.

Groeten Hans
DonvanVliet

Re: Motor loopt niet op alle cilinders

Bericht: # 6770Bericht DonvanVliet »

Die zwarte bougie istie droog of nat? Zijn de andere bougies droog of nat. Al gekeken of ze alle 6 vonken.
Hij reageert als je bougie 2 en 4 lostrekt. Lijkt wel alsof de motor op 2 cilinders loopt dan. Die andere 4 zijn schoon en daar reageert ie niet op. Eerst vonk checken dus.
Laatst gewijzigd door DonvanVliet op vr 16 apr 2021, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ger Jansen

Re: Motor loopt niet op alle cilinders

Bericht: # 6771Bericht Ger Jansen »

Zijn er geen vlotters van de carburateur uitgedroogd en vervormt na 2 jaar niet te hebben gereden?

Ger
Linsmins

Re: Motor loopt niet op alle cilinders

Bericht: # 6772Bericht Linsmins »

Hans,

Heb je een beetje verstand van motortechniek en tijd, ruimte en wat gereedschap?
Anders kun je je motor beter laten repareren.
Als dat wel zo is, kun je met het volgende beginnen.
Om te lopen heeft een motor brandstof en een vonk nodig.
Dat moet je dus eerst voor elke cilinder controleren.
Haal eerst even de chromen kapjes voor de carburateurs weg en draai de benzinekraan open. Doe wat nieuwe benzine in de tank.
Draai dan het boutje onder elke carburateur vlotterkamer los en kijk of er benzine uitstroomt.
Dan weet je of er benzine in de vlotterkamer zit. Als dat niet zo is, is er ergens een benzineleiding verstopt, is het filter van je benzinekraan binnen in de tank verstopt of zit de vlotter vast. Als je ziet dat er benzine op de bougies zit, die het niet doen, is het geen brandstofprobleem.
Haal dan bij elke cilinder de bougie eruit en hou de schroefdraad tegen het blok. Start de motor. Als je een vonk ziet, is dat OK.
Als je geen vonk ziet, is de elektrische verbinding ergens verbroken. Dat kan bij de bougie zijn of verderop bij de 'ignition coil'.
Er zit er een aan de linkerkant onder de tank (die moet er eerst af - denk eraan dat je eerst de brandstof draaiknop eraf schroeft) en de andere zit ook onder je tank op het frame net voor je benzinekraan onder de tank. Kijk of de contacten aan de coils vast zitten en schoon, niet gecorrodeerd zijn.
Als er brandstof bij je bougies komt en de bougies allemaal vonken, moet de motor in principe lopen.
Laat svp even weten als je dit hebt gedaan. Dan kunnen we verder gaan met elimineren :D

Vlotterkamer boutjes

Afbeelding

Coils

Afbeelding
DonvanVliet

Re: Motor loopt niet op alle cilinders

Bericht: # 6779Bericht DonvanVliet »

En! Al iets wijzer geworden?
HansF6

Re: Motor loopt niet op alle cilinders

Bericht: # 6784Bericht HansF6 »

Hallo Don,
Ik heb al het een en ander ondernomen. De bougies vonken alleen vind ik de vonk niet spectaculair. Luchtfilter lag vol met schuimrubber uit het filterdeksel alles schoon gemaakt., gaf helaas nog niet het gewenste resultaat. Met lopende motor remreiniger in de luchtinlaat gespoten. Bij cilinder 1,2,4 had de motor neiging tot afslaan, bij cil. 3,5,6 begon de motor soepel te lopen, alle cilinders werken dan mee. De carburateurs gedemonteerd bij een aantal was de mengselschroefveer geroest en het afsluit rubbertje vervormt. Ben nu op zoek naar een set brandstofmengsel schroeven incl. veertje ringetje en rubbertje. ook lijkt het mij een goed idee om grotere hoofdsproeiers te monteren, alleen kan ik geen leverancier vinden. Verder heb ik vuiligheid ontdekt in de vlotterkamers wat volgens mij te wijten is aan de bio vermenging van de brandstof. Als iemand nog meer suggesties heeft hou ik mij aanbevolen. Ben nu toch bezig. Ga zeker als de motor weer goed draait de distributieriemen vervangen, zien er goed uit en de timing staat ook goed.
Bedankt voor jullie support
Gr. HansF6
Linsmins

Re: Motor loopt niet op alle cilinders

Bericht: # 6787Bericht Linsmins »

Als je moeite hebt met de onderdelen, ik kan ze ook voor je bestellen.
De Club krijgt bovendien 42% korting bij CMSNL https://www.cmsnl.com/
Stuur me een bericht met nummers en ik bestel ze voor je.

Afbeelding
DonvanVliet

Re: Motor loopt niet op alle cilinders

Bericht: # 6792Bericht DonvanVliet »

Tank voortaan premium benzines ipv 95 voorzover je dat nog niet deed.
MohKraats

Re: Motor loopt niet op alle cilinders

Bericht: # 6907Bericht MohKraats »

Kijk ook even of het membraan van de gasschuiven nog goed zijn.
Als die lekken of niet helemaal lekker onder het deksel geklemt zijn, komen ze niet goed omhoog en krijg je ook dattie niet op alle 6 loopt.

En ja, ik onderschrijf het E10 kommentaar.
Ethanol is gif voor je motor.
Tank alleen Ethanol vrije brandstof !!!!
Door het vocht, wat Ethanol aantrekt krijg je drap in het benzine systeem.
Met alle ellende van dien.

Greez,
Moh
DonvanVliet

Re: Motor loopt niet op alle cilinders

Bericht: # 6944Bericht DonvanVliet »

Nog nieuws? Hoe is het afgelopen.
Plaats reactie