Mengsel schroef afstellen met zelfbouw meter
Geplaatst: ma 16 aug 2021, 11:51
Hallo Valk rijders,
Het afstellen van de mengselschroef van de carburateurs gaat het beste als je ook wat meten kan.
Aangezien een garage meter doorgaans redelijk onbetaalbaar is voor de doorsnee hobbyist,
Is er ook een andere mogelijkheid.
Er zijn zogenaamde "Wideband sensor controllers" te krijgen waarmee te vrij eenvoudig je eigen meter bouwt.
Leveranciers zijn o.a.:
AEM https://www.aemelectronics.com/products ... ontrollers
PLX https://www.plxdevices.com/PLX-Wideband ... -s/125.htm
Voor europa kan je PLX spullen kopen bij TPL https://www.tpl-parts.com/product/PLX-0 ... GEN4-Combo (waarbij PLX momenteel lever problemen heeft)
Zo'n set bestaat uit een breedband "lambda" sensor, beter gezegd een lineaire zuurstof sensor.
Dit en wat electronica om de sensor verwarming mee aan te sturen en om het sensor signaal om te zetten in wat bruikbaars.
Meerdere van die setjes komen inclusief een displaytje.
Hoef je alleen nog maar aan 12V aan te sluiten.
Heel erg goedkoop wordt het niet, maar toch enigsinds te betalen.
Zo een setje zal rond de 250 Euro kosten.
Daarnaast is er nog een adapter te bouwen waar je de lambda sensor in monteerd.
Ik heb zelf zo een setje met een displaytje gekocht waarbij de electronica in het display is ingebouwd.
Hier de foto's:
https://u.pcloud.link/publink/show?code ... 1TlHL0GczX
Voor de lambda sensor kan je online een kant en klare adapter vinden voor zo'n 100 Euro.
Ik heb echter van de bouwmarkt wat koperwerk gekocht en het daarmee gemaakt.
Benodigd:
-T-stuk 2x12mm met 15mm zij aansluiting met knelfittingen.
- Stukje 12mm pijp
- stukje pijp wat van 12mm naar 10mm verloopt.(voor originele Valk uitlaten)
Bij het T-stuk heb ik van de 15mm zij aansluiting de knelring verwijderd en schroefdraad getapt in de moer.
De schroefdraad moet zijn: M18x1,5
De twee stukjes pijp aan beide uiteinde van het T-stuk vast geklemt.
Er zit ook een eindje pijp na de sensor.
Dat is om te voorkomen dat de buitenlucht langs achter bij de sensor komt door het pulserende uitlaatgas.
De uitlezing heb ik in mijn telefoonhouder geklemt,
de kabel aan de accu gehangen.
Klaar
Meten en afstellen.
Is nog wel te zeggen, dat welliswaar bij de Valkyrie de uitlaten van alle cylinders tot achteraan gescheiden zijn,
maar in de demper is die scheiding niet volledig luchtdicht.
Daardoor zal bij bepaalde cylinders de meting achter ook door de buur cylinders beinvloed worden.......
Greez,
Moh
Het afstellen van de mengselschroef van de carburateurs gaat het beste als je ook wat meten kan.
Aangezien een garage meter doorgaans redelijk onbetaalbaar is voor de doorsnee hobbyist,
Is er ook een andere mogelijkheid.
Er zijn zogenaamde "Wideband sensor controllers" te krijgen waarmee te vrij eenvoudig je eigen meter bouwt.
Leveranciers zijn o.a.:
AEM https://www.aemelectronics.com/products ... ontrollers
PLX https://www.plxdevices.com/PLX-Wideband ... -s/125.htm
Voor europa kan je PLX spullen kopen bij TPL https://www.tpl-parts.com/product/PLX-0 ... GEN4-Combo (waarbij PLX momenteel lever problemen heeft)
Zo'n set bestaat uit een breedband "lambda" sensor, beter gezegd een lineaire zuurstof sensor.
Dit en wat electronica om de sensor verwarming mee aan te sturen en om het sensor signaal om te zetten in wat bruikbaars.
Meerdere van die setjes komen inclusief een displaytje.
Hoef je alleen nog maar aan 12V aan te sluiten.
Heel erg goedkoop wordt het niet, maar toch enigsinds te betalen.
Zo een setje zal rond de 250 Euro kosten.
Daarnaast is er nog een adapter te bouwen waar je de lambda sensor in monteerd.
Ik heb zelf zo een setje met een displaytje gekocht waarbij de electronica in het display is ingebouwd.
Hier de foto's:
https://u.pcloud.link/publink/show?code ... 1TlHL0GczX
Voor de lambda sensor kan je online een kant en klare adapter vinden voor zo'n 100 Euro.
Ik heb echter van de bouwmarkt wat koperwerk gekocht en het daarmee gemaakt.
Benodigd:
-T-stuk 2x12mm met 15mm zij aansluiting met knelfittingen.
- Stukje 12mm pijp
- stukje pijp wat van 12mm naar 10mm verloopt.(voor originele Valk uitlaten)
Bij het T-stuk heb ik van de 15mm zij aansluiting de knelring verwijderd en schroefdraad getapt in de moer.
De schroefdraad moet zijn: M18x1,5
De twee stukjes pijp aan beide uiteinde van het T-stuk vast geklemt.
Er zit ook een eindje pijp na de sensor.
Dat is om te voorkomen dat de buitenlucht langs achter bij de sensor komt door het pulserende uitlaatgas.
De uitlezing heb ik in mijn telefoonhouder geklemt,
de kabel aan de accu gehangen.
Klaar
Meten en afstellen.
Is nog wel te zeggen, dat welliswaar bij de Valkyrie de uitlaten van alle cylinders tot achteraan gescheiden zijn,
maar in de demper is die scheiding niet volledig luchtdicht.
Daardoor zal bij bepaalde cylinders de meting achter ook door de buur cylinders beinvloed worden.......
Greez,
Moh