USA vs EU uitlaten
Re: USA vs EU uitlaten
PK's zijn voor de Valkyrie helemaal niet interessant. Die gebruik je toch niet allemaal. Het gaat om het koppel. Het enorme koppel merk je veel meer van bij optrekken in een wat lagere versnelling. Zo heb je altijd onder alle omstandigheden voldoende kracht.
En nee, ik zou ook niet aan een originele uitlaat gaan slijpen en lassen. Weet je wat een echte ongeschonden originele uitlaat kost? En eentje waar mee geklooid is?
En nee, ik zou ook niet aan een originele uitlaat gaan slijpen en lassen. Weet je wat een echte ongeschonden originele uitlaat kost? En eentje waar mee geklooid is?
Re: USA vs EU uitlaten
Alles goed en wel,
Ik ben eerst maar eens aan de gang gegaan met 22mm verwarmingsbuis.
Met een pijpenbuiger in de vorm gemaakt. Toen nog een stuk 28mm buis der bij.
Daar van kraagjes gemaakt (moest ik nog wel verkleinen in diameter)
Die kraagjes aan de nieuwe piglets gezet. De nieuwe piglets aan de uitlaat gezet
(Let op met de onderste piglets, daar moet je nog een hap uit het kraagje nemen omdat daar een plaatje met een moer zit.) Daarna de sierkappen er weer overheen
Ziet er toch weer goed uit
Toen gaan rijden.
Wat een verschil !!
Alleen door die 22mm piglets er aan te zetten.
Hij klinkt nu weer netjes.
Nauwelijks luider als origineel.
En de motor draait wat soepeler, alsof hij makkelijker ademt.
Ben er nu echt tevreden mee.
En let wel !!!!
Ik heb ALLEEN de piglets vervangen !!
In sommige verhalen op internet gaat men ook nog in de piglet stompjes boren naar binnen toe voor meer herrie.
Dan krijg je dus ook ja, herrie.
Van herrie geen last op deze manier.
Motor blij
Ik ook blij
HGreez,
Moh
Ik ben eerst maar eens aan de gang gegaan met 22mm verwarmingsbuis.
Met een pijpenbuiger in de vorm gemaakt. Toen nog een stuk 28mm buis der bij.
Daar van kraagjes gemaakt (moest ik nog wel verkleinen in diameter)
Die kraagjes aan de nieuwe piglets gezet. De nieuwe piglets aan de uitlaat gezet
(Let op met de onderste piglets, daar moet je nog een hap uit het kraagje nemen omdat daar een plaatje met een moer zit.) Daarna de sierkappen er weer overheen
Ziet er toch weer goed uit
Toen gaan rijden.
Wat een verschil !!
Alleen door die 22mm piglets er aan te zetten.
Hij klinkt nu weer netjes.
Nauwelijks luider als origineel.
En de motor draait wat soepeler, alsof hij makkelijker ademt.
Ben er nu echt tevreden mee.
En let wel !!!!
Ik heb ALLEEN de piglets vervangen !!
In sommige verhalen op internet gaat men ook nog in de piglet stompjes boren naar binnen toe voor meer herrie.
Dan krijg je dus ook ja, herrie.
Van herrie geen last op deze manier.
Motor blij
Ik ook blij
HGreez,
Moh
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MohKraats op vr 24 sep 2021, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: USA vs EU uitlaten
verkeerde foto er bij
Hier de goeie: Greez,
Moh
Hier de goeie: Greez,
Moh
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: USA vs EU uitlaten
Moh,
Wat is het goed gelukt!! Ik ga het ook doen, dit is een mooie winterklus.
Henk
Wat is het goed gelukt!! Ik ga het ook doen, dit is een mooie winterklus.
Henk
Re: USA vs EU uitlaten
Heel netjes, complimenten! Wel nog een vraag die bij me opkwam. Loop je nu geen risico dat door de grotere diameter de pijpjes soms tegen elkaar botsen? Bijvoorbeeld op een hobbelige weg of als je per ongeluk door een gat stuitert? Met andere woorden, zou het verstandig zijn om een soort van houdertje te fabrieken waardoor de pijpjes geen kant opkunnen? Zeg er meteen bij dat ik niet technisch ben en dat misschien totaal niet nodig is. Was gewoon een vraag die bij me opkwam.
Re: USA vs EU uitlaten
Hoi F-six,F-six schreef: ↑za 25 sep 2021, 13:59 Heel netjes, complimenten! Wel nog een vraag die bij me opkwam. Loop je nu geen risico dat door de grotere diameter de pijpjes soms tegen elkaar botsen? Bijvoorbeeld op een hobbelige weg of als je per ongeluk door een gat stuitert? Met andere woorden, zou het verstandig zijn om een soort van houdertje te fabrieken waardoor de pijpjes geen kant opkunnen? Zeg er meteen bij dat ik niet technisch ben en dat misschien totaal niet nodig is. Was gewoon een vraag die bij me opkwam.
Daar heb je gelijk.
Maar als je het op de juiste punten last beweegt het niet meer.
Als je nog wel beweging voelt moet je nog een puntje vast zetten.
Als het beweegt tijdens het rijden kan het afknappen door metaal moeheid
Ah, en na het lassen moeten de piglets nog even gespoten worden om roest te voorkomen.
Heb ik nog niet gedaan.
Moet nog even
Is trouwens ook een issue met did chromen sierstukken.
Die willen aan de binnenkant, daar aaar ze om de uitlaat zitten, makkelijk gaan roesten.
Der zit daar een hele nauwe kier waar stof en zand kan gaan zitten
Het is aan te raden af en toe die dingen er eens af te halen en te controleren op roest en evt te behandelen (binnenkant).
Verder niet vergeten de boutjes met koperver vast te zetten.
Greez,
Moh
Greez,
Moh
Re: USA vs EU uitlaten
Grote klasse
Nu we het toch over uitlaten hebben, weet iemand toevallig waarom de Valkyrie/F6C in Nederland is gelimiteerd tot 87 dB.
Dit is, en was toen niet conform de regelgeving, die uitgaat van cilinderinhoud. Althans, toen ik de laatste keer keek.
Zo mag een HD uit die tijd bijvoorbeeld veel meer dB's produceren terwijl hij toen minder cc's had.
Nu we het toch over uitlaten hebben, weet iemand toevallig waarom de Valkyrie/F6C in Nederland is gelimiteerd tot 87 dB.
Dit is, en was toen niet conform de regelgeving, die uitgaat van cilinderinhoud. Althans, toen ik de laatste keer keek.
Zo mag een HD uit die tijd bijvoorbeeld veel meer dB's produceren terwijl hij toen minder cc's had.
Re: USA vs EU uitlaten
Hoi Beer,
De reden daar achter weet ik niet.
Maar misschien kan het geluid zelf er mee te maken hebben.
Een luide 6 cylinder op cruise snelheid op de snelweg is geen plezier om naar te luisteren.
Dat wordt een irritante, dreunende brom
Bij een 2 cylinder ligt dat anders.
Daar heb je veel minder slagen per omwenteling, en dus een veel lagere toon bij hetzelfde toerental.
Als je het verschil wilt weten.
https://youtu.be/nlojyMeOk4A
Is welliswaar op een wat andere manier maar toch.
Mijn ervaring met het knutselen aan mijn uitlaat leert mij dat zelfs alleen het er af halen van de piglets een onaangenaam geluid oplevert op de snelweg.
Ik kan mij goed voorstellen dat men op dit niveau uitgekomen is als een prettig niveau om mee te cruisen.....
Greez,
Moh
De reden daar achter weet ik niet.
Maar misschien kan het geluid zelf er mee te maken hebben.
Een luide 6 cylinder op cruise snelheid op de snelweg is geen plezier om naar te luisteren.
Dat wordt een irritante, dreunende brom
Bij een 2 cylinder ligt dat anders.
Daar heb je veel minder slagen per omwenteling, en dus een veel lagere toon bij hetzelfde toerental.
Als je het verschil wilt weten.
https://youtu.be/nlojyMeOk4A
Is welliswaar op een wat andere manier maar toch.
Mijn ervaring met het knutselen aan mijn uitlaat leert mij dat zelfs alleen het er af halen van de piglets een onaangenaam geluid oplevert op de snelweg.
Ik kan mij goed voorstellen dat men op dit niveau uitgekomen is als een prettig niveau om mee te cruisen.....
Greez,
Moh