Throttle position sensor

Moderators: Ivo, Beer, anthony

Plaats reactie
Remco1983
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 24 mei 2021, 12:04

Throttle position sensor

Bericht: # 6855Bericht Remco1983 »

Tijdens een inspectierondje kwam ik een throttle position sensor tegen op mijn motor. Ik had niet verwacht dat die erop zou zitten en kan er weinig over vinden op internet maar misschien weet iemand hier meer?
Waar wordt deze informatie voor gebruikt? Ik neem aan dat daarmee de ontsteking vervroegd wordt icm de temperatuur meting van het koelwater en motor RPM?
Info is welkom. Volgende week heb ik een werkplaatshandboek, benieuwd of het daarin staat.
Laatst gewijzigd door Remco1983 op do 10 jun 2021, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Linsmins
Berichten: 1358
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 19:18
Locatie: Gemert

Re: Throttle position sensor

Bericht: # 6856Bericht Linsmins »

Inderdaad. Deze sensor meet de stand van de throttle (gas handle) op de carburateurs.
De info wordt gestuurd naar de Ignition Control Module (ICM) en deze verhoogt het toerental bij 3500 toeren en een 'trottle angle' van 4-12.
Hoeveel precies, wordt niet gespecificeerd. Ik heb ooit eens gelezen of gehoord dat dit 200-300 toeren was. Maar dat heb ik van 'hear say' :D
Als je de ICM connector losmaakt, moet de sensor tussen de geel/zwarte en groen/zwarte draad van de TPS/ICM een standaard weerstand van 4-6k Ω (bij 20 graden) verhogen bij gas geven en verlagen bij gas terugnemen.
Als je de ICM connector weer vastmaakt en het contact aanzet, moet de TPS tussen de geel/rode- en groen/zwarte draad een voltage van 4.7-5.3V geven.
Probeer de sensor niet van het plaatje los te maken. Dan kan de sensor uit positie raken.
Ze zijn, bij mijn weten, niet meer te koop.
Ik heb nog nooit gehoord dat er een kapot is gegaan. Storingen zijn meestal op te lossen door de (ICM) connector schoon te maken.
Chapter Rep
Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 19 sep 2018, 21:03
Locatie: Brielle a/d Maas

Re: Throttle position sensor

Bericht: # 6858Bericht DonvanVliet »

Weer wat geleerd. Dit wist ik niet. Is die carb motor toch intelligenter dan ik dacht.
Remco1983
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 24 mei 2021, 12:04

Re: Throttle position sensor

Bericht: # 6859Bericht Remco1983 »

Tnx voor de informatie. Was al een paar dagen aan het zoeken naar met weinig resultaat. Hoe / waar vind je dit soort dingen Beer?
Heeft het op valkyries met zo'n sensor dan ook geen nut om een ander timing wiel te plaatsen of om de koelvloeistof temperatuur meter voor de gek te houden?
Hij is niet stuk ofzo (denk ik), ik ben gewoon nieuwsgierig. Zag 'm zitten terwijl ik al veel gelezen had over rijders die met de ontsteking aan het spelen waren en dan had ik zo'n sensor niet verwacht. Hij zit ook niet op alle versies blijkbaar.
Gebruikersavatar
Linsmins
Berichten: 1358
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 19:18
Locatie: Gemert

Re: Throttle position sensor

Bericht: # 6860Bericht Linsmins »

Toen ik mijn F6C nieuw kocht, heb ik een Honda GL1500Ct-F6C (OEM 62-MZ-000 ) werkplaats handboek erbij gekocht.
Ik had die weleens eerder voor een andere motor gebruikt en daar staat alles net even duidelijker in en met meer informatie, tekeningen en specificaties dan een Clymer of Haynes.
Je kunt de shop manual downloaden op http://www.valkyrienorway.com/download.html
Let op, de Noorse is voor de US Valkyrie - er zijn soms kleine verschillen met de F6C.

Er zijn inderdaad nogal wat verschillende varianten van onze motor.
Alles wat je wilt weten staat natuurlijk in je VIN Nummer en https://www.valkyrienorway.com/Valkyrie ... alogy.html.
Zo kocht ik mijn F6C bij Motoport in Druten (bestaat niet meer). Ze moesten de motor laten komen uit Antwerpen.
Het model bleek uiteindelijk een variant voor de Oostenrijkse markt te zijn (AR).
De dealers gebruiken een Honda code voor het bestellen van onderdelen.
Als je wilt weten hoeveel Valkyrie codes er zijn, hier een opgave die ik ooit eens heb meegenomen van een dealer :D
Afbeelding
Chapter Rep
Remco1983
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 24 mei 2021, 12:04

Re: Throttle position sensor

Bericht: # 6861Bericht Remco1983 »

Dat is verdacht :lol:
De mijne komt van de vorige bedrijfsleider van motorport Druten en is ook ingevoerd vanuit België (lang geleden)
Gebruikersavatar
Linsmins
Berichten: 1358
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 19:18
Locatie: Gemert

Re: Throttle position sensor

Bericht: # 6862Bericht Linsmins »

Kennelijk vond Honda dat er in België meer F6C/Valkyries zouden worden verkocht.
Ik denk dat dat wel klopt.
Een Belg koopt een motor met zijn ziel.
Een Nederlander met zijn portemonnee.
Chapter Rep
Plaats reactie